Ulti




A lapokról:


Az ulti kártyacsomag 32 lapból áll A lapok ütőértéke növekvő sorrendben: 1. Parti, Ulti, Húsz-száz, Negyven-száz bemondás esetén: hetes(7), nyolcas(8), kilences(9), alsó(B), felső(F), király(K), tízes(10), ász(A) 2. Betli, durchmars bemondás esetén: hetes(7), nyolcas(8), kilences(9),tízes(10), alsó(B), felső(F), király(K), ász(A) A lapok pontértéke: A tízes és ász: 10 összesen 80 A többi lap: 0 " 0 ------------------------------------ mindösszesen 80 Egyéb pontértékek (csak a parti, húsz-száz, negyven-száz játékok esetén): Húsz (kézben lévő felső és király nem adu-színből): 20 összesen 60 Negyven (kézben lévő felső és király adu-színből): 40 " 40 Utolsó ütés: 10 " 10 ------------------------------------------------------------------------ mindösszesen 110

A játékról:
         Leosztás:
               A jobbforgás szerint egyenként osztva a lapokat összesen minden játékos 10 lapot kap
               A megmaradt 2 lap a talon, melyet nem nézhet meg egyik játékos sem.
               Az osztást a kezdő játékosnál kell kezdeni és sorban laponként kell osztani a többieknek.
               A kezdő játékos az, aki kezdi a licitálást
               Hogy ki legyen a kezdő ezt laphúzással el lehet dönteni, de ha további játékok is vannak,
               akkor a kezdés joga átszáll a jobbforgás szerinti következő játékosra
                  Megjegyzés: a programban mindig az "A" helyen ülő játékos a kezdő
         Hárman játszák és a licitálás után két pártra szakadnak
            Vállaló:   a legmagasabb pontértékű figura-kombinációt bemondó
            Ellenpárt: a másik két játékos
            Az ellenpárt ütései együttesen számítanak
         A vállaló célja:
            A következő figurák megcsinálása
             Megjátszandó figurák: a licitálás alatt kell bemondani
               A figurák ésszerűen kombinálhatók
               1. Parti
               2. Ulti
               3. Negyven-száz
               4. Húsz-száz
               5. Négy-ász
               6. Négy-tizes
               7. Betli
               8. Durchmars
               9. Terített betli
              10. Terített durchmars
             Jelzett lapok: csak az ütések első körében lehet bemondani
              11. Húsz
              12. Negyven
         Az ellenpárt célja:
               megakadályozni a figurák megcsinálását
         Adu-színek:
               Nincs   - a betlihez és a durchmarshoz nincs adu
               Piros   - a bemondott figura pontértékét duplázza
               Tök     - nem duplázza a pontszámot
               Zöld    - nem duplázza a pontszámot
               Makk    - nem duplázza a pontszámot
                  Piros betlit és piros durchmarsot lehet mondani, ami duplázza a pontszámot,
                  de a piros szín ekkor sem számít adunak.
         Licitálás:
               Versengés azért, hogy ki a vállaló és milyen magas játéko(ka)t játsszanak
               A licitálást a kezdő játékos (a programban a piros) kezdi 
               A licitálás és a játék iránya az óramutató járásával ellentétes irányú
               Aki nem akar résztvenni a licitálásban, passzt mond
               Eredménytelen licitálás: ha a licitálás elején sorra mindenki passzolt
                   Ebben az esetben nincs játék, új leosztás kell
               A licitálás módja:
                   Egy játékos licitálása a talon felvételével kezdődik, ez a talon valamelyik
                      lapjára kattintással történik
                   A talonban lélő két lap kicserélhető a licitáló saját lapjaival
                   A programban a két lap cseréjét el kell végezni. Ha mégsem akar cserélni, akkor a cserét csak
                      imitálni kell úgy, hogy a talon lapjait egymás között kell felcserélni
                   A két lapcsere megtétele után a bemondások következnek, amit az adu-szín megadásával
                      (betliknél és durchmarsoknál csak piros színt enged a program, de nincs adu)
                      majd a passzal kell lezárni. 
                   Aki felveszi a talont, annak összességéban magasabb pontértékű bemondást kell tennie
                      mint amit az előző licitáló vállalt
                   Az újabb licitálás törli a korábban bemondott játéko(ka)t
               A licitálás vége: ha bármely bemondás után a másik két játékos passzol
               A vállaló az lesz, aki utolsónak licitál
                  Bemondások: mindig valamilyen adu szín bemondásával együtt érvényesek
                   A programban a bemondás neve utáni téglalapra kattintással történik
                   A programban a törlés parancs az utoljára aktivált bemondást törli
                  A figurák:
                        A figurák kombináltan is bemondhatók
                        Parti:
                            Azt jelenti, hogy a bemondó ütéseiben haza akarja vinni a pontok többségét
                            Az ász, a tízes és az utolsó ütés 10-10 pontot ér
                            A húsz és negyven bemondása növeli a pontértéket
                        Ulti:
                            A bemondó kötelezi magát, hogy az utolsó kört az adott színű 7-es ütésével viszi haza
                        Negyven-száz:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy ütéseiben száz pontot csinál a kézben lévő negyvennel együtt
                            Az ász, a tízes és az utolsó ütés 10-10 pontot ér
                            A bemondó eleve negyvenet mond de húszat nem mondhat még akkor sem ha az a kézben van
                        Húsz-száz:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy ütéseiben száz pontot csinál a kézben lévő hússzal együtt
                            Az ász, a tízes és az utolsó ütés 10-10 pontot ér
                            A bemondó eleve húszat mond de negyvenet nem mondhat még akkor sem ha az a kézben van
                        Négy-ász:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy ütéseiben a mind a négy ászt hazaviszi
                            A bemondása esetén a partit is számolni kell
                        Négy-tízes:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy ütéseiben a mind a négy tízest hazaviszi
                            A bemondása esetén a partit is számolni kell
                        Betli:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy egyetlen ütést sem visz haza
                            Adu-szín nincs, de a piros aduszín bemondásával duplázható a játék értéke
                        Durchmars:
                            A bemondó arra vállalkozik, hogy minden ütést haza visz
                            Adu-szín nincs, de a piros aduszín bemondásával duplázható a játék értéke
                        Terített betli:
                            Ugyanaz mint a betli, de a játékosok kiterített lapokkal játszanak az első hívás-kör után
                            Adu-szín nincs
                        Terített durchmars:
                            Ugyanaz mint a durchmars, de a játékosok kiterített lapokkal játszanak az első hívás-kör után
                            Adu-szín nincs
                  A jelzések: a jelzéseket az első ütés-körben kell megtenni
                        Húsz:
                            A bemondó jelzi, hogy egy nem adu-színből nála van a felső és a király
                            A parti, a húsz-száz és a negyven-száz esetén 20 pontot ér
                        Negyven:
                            A bemondó jelzi, hogy az adu-színből nála van a felső és a király
                            A parti, a húsz-száz és a negyven-száz esetén 40 pontot ér
                  Kontrák: kontrázni csak az első ütés-körben, rekontrázni csak a második ütés-körben lehet
                            A programban a kontrázandó bemondásra kattintással történik
                            A kontrák kombináltan is bemondhatók
                            A kontrák fokozatai:
                            1. kontra       a kontrázott figura pontértékének  2-szerese
                            2. rekontra     a kontrázott figura pontértékének  4-szerese
                            Az ellenpárt kontrája közösnek számít, de a betlit és durchmarsot külön kontrázzák
                  Az ütések:
                        A ütések 10 db három lapból álló hívás-kört jelentenek
                        A lap-ráadás szabályai:
                            Színre azonos színt köteles tenni az aktuális játékos
                            Ha nincs a hívott színből, akkor adu-színt köteles tenni
                            Ha se azonos szín, se adu-szín nincs, akkor tehet más színű lapot
                            A betli és durchmars esetén  a felülütés, ha van olyan lap, kötelező
                            A fenti szabályok megsértése renonszot jelent, a hibázó fizeti az összes
                            bemondott figurát a többi játékos mindegyikének
                        Kié a hívás-kör?
                            A hívás-kör azé lesz, aki a körben a legmagasabb ütőértékű lapot tette
                        A lehívó:
                            Az első lehívást a vállaló játékos teszi meg
                            Az új lehívó az lesz, aki az előző kört hazavitte
                  Az elszámolás:
                        A játék elején a játékosok megállapodnak az alappont értékében
                        A számítási táblázat:
                        -------------------------------------------------------------------
                        Figurák               :      Pontértékek      :  Adu  : Csendesen :
                                              : nem piros :   piros   :       :           :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Parti                 :      1    :     2     :   i   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Ulti                  :      4    :     8     :   i   :     i     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Negyven-száz          :      4    :     8     :   i   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Húsz-száz             :      6    :    12     :   i   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Négy-ász              :      3    :     6     :   i   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Négy-tízes            :      9    :    18     :   i   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Betli                 :      5    :    10     :   n   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Durchmars             :      7    :    14     :   n   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Terített betli        :     20    :     -     :   n   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        Terített durchmars    :     28    :     -     :   n   :     n     :
                        -------------------------------------------------------------------
                        A csendesen megjátszott ulti az aktuális pontérték felét éri



Vissza a  honlapra