Kézimunka FAQ:
Bevezetés a leszámolásos keresztszemes kézimunkák készítésébe


Kathleen Dyer --
2005. március 20., Vasárnap

Copyright © 1994-2005 Kathleen Dyer
Minden jog fenntartva.
Ez a cikk nem üzleti felhasználásra teljesen szabadon terjeszthető, amennyiben a copyright információ a szövegben változatlan formában feltüntetésre kerül, és a szövegnek semmilyen része sem önmagában, sem egy nagyobb anyag részeként nem kerül értékesítésre a szerző beleegyezése nélkül.

Az eredeti cikk itt olvasható.

Ez az oldal KerGiz Keresztszemes oldalainak része. A frame-ből azért volt lehetséges kilépni, hogy az eredeti szerző tudjon linkelni erre az oldalra. Amennyiben a teljes oldalaimat böngészni szeretnéd, kattints ide.


Tartalomjegyzék

1. Az anyag kiválasztása - Aida vagy Hímzővászon?

2. A hímzőcérna/fonal kiválasztása

3. A tű kiválasztása

4. A hímző színének rögzítése

5. Az anyag előkészítése

6. Keretben vagy kézben?

7. A hímzőcérna hossza

8. Hány szállal hímezzünk

9. Hol kezdjük el a hímzést?

10. Hogyan kezdjük el a szálat

11. Az X megformázása

12. Töredéköltések

13. A szál átvezetése

14. Hogyan dolgozzuk el a szál végét

15. Kontúröltések

16. A tekeredés és csomósodás megakadályozása

16.1 Szálfektetés
16.2 Szálfektető eszközök

17. Hol is tartok?

18. Hímzés hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon

19. Hímzés vásznon egy szál fölött

20. Színkeverés

21. Melírozott hímző használata

22. Francia csomó

23. Gyöngyök

24. Szignó és dátum

25. Tisztítás és tárolás

26. Puha kezek

27. Kasírozás, keretezés

28. Bőrszín és hajszín megváltoztatása

29. Hímzés más anyagokra

29.1 Selyemszita
29.2 Segédvászon

30. Felszerelés

30.1 Tűk
30.2 Kerek és négyzetes hímzőkeretek, egyebek
30.3 Nagyítók és lámpák

31. A viták

31.1 Láncfonál és vetülékfonál, miért és miért ne?
31.2 A vászon "jó" oldala
31.3 A cérna "jó" vége

32. A keresztöltéssel elhasznált cérnamennyiség

A. A hímzős Gy.I.K.-ekről...

A.1 Általános megjegyzések
A.2 Hogyan találjuk meg a Gy.I.K.-eket

1. Az anyag kiválasztása - Aida vagy Hímzővászon?

A keresztszemes hímzésnek kevés szabálya van. A legfontosabb, hogy érezd jól magad. Az ebben a leírásban közölt tippek mindegyikét követheted, vagy figyelmen kívül is hagyhatod, és mégis "igazi" keresztszemezőnek számíthatsz.

Az emberek többsége keresztszemezni aidán tanul és később tanul meg hímzővásznon vagy más egyenletes szövésű anyagon, ahogy tapasztaltabb lesz. Sokan, akik tudnak egyenletes szövésű vásznon hímezni, jobban szeretik azt, mint az aidát. De ez csak személyes ízlés kérdése. Vannak olyan nagyon tapasztalt hímzők is, akiknek az aida a kedvence.

Egyenletes szövésű anyagnak azt nevezzük, aminek inchenként (és centiméterenként is) ugyanannyi szála van vízszintesen, mint függőlegesen. Az egyes szálak esetleg nem ugyanolyan vastagságúak - ezt megfigyelhetjük a hímzővásznon - de a szálak száma ugyanannyi.

Míg az aidán egy négyzet fölé teszünk egy X-et, a hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon rendszerint 2 szál fölé teszünk egy X-et. Ez azt jelenti, hogy egy 28-as (28 szál van egy inchen, azaz 2,5 cm-en) hímzővászon ugyanakkora képméretet eredményez, mint egy 14-es aida (ahol 14 négyzet van egy inchen). (majd a Magyarországon használatos többféle méretmegadásra is kitérek az erről szóló fejezetben -- KerGiz) Lásd a "18. Hímzés hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon" fejezetet a "két szál fölötti hímzés" részletesebb magyarázatához.

A legtöbb hímzővászon nem olyan merev, mint az aida. Ez lehet pozitívum, vagy negatívum, a Te ízlésedtől függően. Az anyag merevségéből való különbség egyébként sem meghatározó, ha hímzőkeretet használsz.

A töredéköltések (1/4 és 3/4 öltések) sokkal könnyebben kivitelezhetők az egyenletes szövésű anyagon. Az aidán a tűvel át kell lyukasztani a kis anyagnégyzet közepét, hogy kivitelezhesd az öltést. Ezt egyébként egy kisebb (26-os, vagy 28-as) tűvel könnyebben kivitelezheted. Az egyenletes szövésű anyagon nincs szükség ilyen "átszúrásra", mivel ott középen éppen a két szál közötti lyuk van. A töredéköltések részletesebb magyarázatához lásd a 12. Töredéköltések fejezetet.

Vannak olyan emberek, akik a lyukakat jobban látják a hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon, míg mások az aidát tartják könnyebbnek.

A végeredmény kinézete szempontjából fontos a kiválasztott anyag minősége. Az anyag színét és textúráját is számításba kell venni.

Az aida rendszerint olcsóbb. (és szerintem több helyen is kapható Magyarországon -- KerGiz) Viszont bármelyik anyagot is választod, vedd a megfizethető legjobb minőséget. Egy-egy hímzésben rengeteg munkád benne lehet, és a munka megkönnyítése, és jobb minősége fontosabb, mint egy pici spórolás.

Tájékozódj az anyag összetételéről is, és arról, igényel-e valamilyen speciális kezelést. Erről a témakörről a szerző egy másik leírásában olvashatsz. (A "Fabrics" FAQ legtöbb anyaga nem kapható Magyarországon, vagy a boltosok név szerint nem ismerik, így maximum érdekesebb részeket fordítok majd belőle -- KerGiz)


2. A hímzőcérna/fonal kiválasztása

Az üzletekben forgalomba hozott minták többsége javaslatot tesz arra, hogy milyen márkájú és színű cérnát használj. A készletekben ez a cérna benne is van. Vannak viszont olyan esetek, amikor te magad akarod kiválasztani a használt hímző.

Szituáció: A készletben kapott hímző rossz minőségű.

Ha szerencséd van, a készletben levő mintaíven fel van tüntetve a hímző márkája és a színek kódszámai. Ez nem túl gyakori, főleg nem azoknál a készleteknél, akik ronda hímzőt csomagolnak. Ha nincs lista, próbálj meg szerezni egy színkártyát valamelyik nagyobb márkától, mint például a DMC vagy az Anchor. (vagy a Madeira, vagy a Vénusz. A Puppets-szel szerintem nem igazán tudsz javítani a minőségen -- KerGiz) Lehetőleg olyan színkártyát szerezz, amin rendes cérnaminták is vannak. Próbáld meg minél pontosabban egyeztetni a készletben kapott cérnákat a színkártyán levőkkel. Mindig természetes fényben történjen az egyeztetés. A szükséges színek kódját jegyezd fel a mintaíven a megfelelő szimbólum mellé. Ha nincs színkártyád, menj el egy kézimunkaboltba a vacak cérnákkal, és az állvány mellett végezd az egyeztetést. Vigyázat, a boltokban levő mesterséges fényben a színek esetleg másképp nézhetnek ki!

Szituáció: Egy másik márkával akarsz hímezni, mint amit eredetileg javasoltak.

Vannak olyan mintaívek, amelyek 2-3 gyártó cérnájával is feltüntetik a színeket. Ha nem ez a helyzet, próbálj keresni egy átváltótáblázatot. Vannak a gyártók által közétett hivatalos átváltók, vagy a szerző erről szóló leírásában is találsz átváltókat. (vagy esetleg a fordítóéban... -- KerGiz)

Szituáció: Te magad csináltad a mintát, vagy egy másik textúrát képzeltél el.

Ha vagy olyan tapasztalt, hogy saját mintát készíts, valószínüleg vagy olyan tapasztalt, hogy kiválogasd hozzá a hímzőket is. Válogass nyugodtan a rengeteg újfajta lehetőség közül, mint páldául a fémszálak és kézzel festett selymek. (nana, "selymet" is csak kevés helyen lehet kapni az országban, kézzel festettel meg még nem találkoztam, úgyhogy vagy rendelsz külföldről, vagy ezt a témát inkább hagyjuk -- KerGiz) Mindig vedd számításba az elkészült mű tervezett felhasználását.Például ne csinálj egy nem színtartós selyemből csecsemőnek előkét.

Szituáció: Más színekkel akarod a mintát kihímezni, mint amit ajánlottak.

Ha egy geometrikus mintáról van szó, vagy egy egyszerű, árnyalatokat nem tartalmazó mintáról, úgy csereberéled a színeket, ahogy akarod. Több odafigyelést igényel egy bonyolult minta színeinek lecserélése. Mindenképpen hasonlítsd össze a régi színértékeket az újakkal. Ezt úgy kell csinálni, hogy a cérnákat piros celofánon keresztül nézzük, vagy fekete-fehér fénymásolóra egymás mellé téve lemásoljuk. (nem biztos, hogy a színérték a legjobb szó rá, de ezekkel a módszerekkel valami "telítettség"-félét, meg egymáshoz való sötétség-világosság viszonyt lehet/kell meghatározni... Érzitek, mit akarok mondani? -- KerGiz)

Ha már a hímzőkről beszélünk, itt egy definíció, amivel esetleg összefuthattok: (ha igen, szóljatok, én évek óta hímzek / olvasok róla, és itt futottam vele össze először -- KerGiz) a "Z-csavarodás" és az "S-csavarodás".

Beküldte: Noeline McCaughan <noeline@styx.equinox.gen.nz>...
Csak hogy tisztábban lássunk, a "Z-csavarodás" és az "S-csavarodás" a hímzőcérnák/fonalak tekeredési irányát hivatott jelezni - mindenféle hímzőét, anyagtól függetlenül. Vegyél a kezedbe egy fonalat, és tartsd a szemed elé. Ha a csavarodás jobb felülről bal alsó irányba halad, akkor "Z-csavarodás", mert a csavarodás iránya pont olyan, mint a Z ferde vonaláé, ha pedig bal fentről jobb alsó irányba megy, akkor hasonló okokból "S-csavarodás".

3. A tű kiválasztása

A keresztszemes hímzést tompa végű hímzőtűvel kell csináni. (több mint valószínű, az lesz ráírva, hogy "tapestry needle" csak nem találkoztam a fenti körülírásnál jobb fordítással -- KerGiz) Ezeknek mint a neve is mondja, tompa a hegye, és nagyobb lyukú a foka, mint a hegyes hímzőtűknek. A tompa hegy arra jó, hogy ne szúrja keresztül az anyag szálait.

A tompa végű hímzőtű többféle méretben kapható. A nagyobb szám kisebb tűt jelez. (logikus, a nagyobb "count"-ú, azaz lyuksűrűségű anyagnak kisebbek a lyukai, ezért kisebb tű kell hozzá, így az anyag száma és a tű száma hasonló irányultságú -- KerGiz) A keresztszemes hímzés általában 22-es, 24-es, 26-os vagy 28-as tűt kíván.

Hagyományosan ha az anyag 14-es vagy ritkább, 22-es tűt használunk, 16-18-asra 24-es vagy 26-os tűt, és mindig 26-ost, ha az anyagsűrűség 18-nál nagyobb. (Egyes helyeken azt használunk, ami van a boltban, 26-os tűt például elég nehéz szerezni, a legtöbb helyen 22-es van, vagy a boltos nem ismeri a tű sorszámát... -- KerGiz)

A tűnek elég nagynak kell lenni ahhoz, hogy az anyag szálait enyhén félrehajtsa az útból. Ez a hímzőcérna súrlódását és kopását segít elkerülni.

A választott hímző vastagsága és a használt szálmennyiség is befolyásolhatja a tű méretét.

A legfontosabb "szabály" - olyan tűt használj, amivel neked legjobban esik dolgozni.

Néhány ember használat közben hamar lekoptatja a tűk fényes külső felületét. (Én is -- KerGiz) Ez csúnya is, de meg is nehezíti a tű használatát, ugyanis elveszítve borítását, akad, nehezebben csúszik a tű. Vannak speciális borítású - arany, platina - tűk. Ezek többe kerülnek, és sok hímző szerint tovább tartanak. Ha Neked is ez a problémád, Próbálj ki esetleg néhány különböző bevonatot, hátha valamelyik beválik. (beszerzési hely: Éva Kézimunka, esetleg Foltvarázs, de leginkább külföld -- KerGiz)

A fotel karfája kéznél van, amikor a tűket tárolni akarod, csak vigyázz, nehogy a családod tagjai közelebbi ismeretségbe kerüljenek a hobbid eszközeivel, minthogy kellemes legyen nekik. A kézenfekvő megoldás a tűpűrna. Vagy a "needle safe" (a tűszéf olyan bután hangzik... szerintem nem kapható itthon, de lehet egyet barkácsolni -- KerGiz) ami egy kis dobozka, az alján mágnessel. Vannak, akik mágneses gemkapocstartó dobozkát használnak. (én pici Praktikeres csavardobozt, aminek van 9 rekesze, így egyszerre 9 különböző színű befűzött tűt tudok bele tenni. Már csak arra kell vigyázni, hogy ki ne borítsam, vagy mindig rájuk zárjam a fedelet. Egyébként a későbbiekben a soktűs munkáról is biztos szó lesz... -- KerGiz)


4. A hímző színének rögzítése

A hímzőcérna/fonal rendszerint színtartós (DMC, Anchor, Madeira, Vénusz 95 fokig, a Puppetsre nincs ráírva, de nem sokáig -- KerGiz), de néhányan nagyon óvatosak, főleg, ha sötét, intenzív színekkel akarnak hímezni, ráadásul életed fő művén dolgozol. Ha Te is ezek közé tartozol, az alábbiakat teheted.

Természetesen ezt NEM SZABAD csinálni, ha tudod, hogy a hímző nem színtartós festékkel lett színezve.

5. Az anyag előkészítése

Az alábbi javaslatok nagyon konzervatívak és óvatosak. A legbiztosabb az, hogyha minél több olyan dolgot felsorolunk, amivel egy keresztszemező esetleg nem lehet tisztában. Ezek után szabad kezet adunk Neked, hogy eldöntsd, az adott javaslatot használod, vagy figyelmen kívül hagyod.

Vágd le az összes szövési anyagszélt, mivel a feszesen szőtt szél esetleg egyenetlen feszességet eredményezhet az anyagodban.

Vannak olyanok, akik azt javasolják, hogy a láncfonál (angolul: "warp") fentről lefelé álljon, azaz a szövési anyagszél oldalt legyen. Lásd még a "31.1 Láncfonál és vetülékfonál, miért és miért ne?" fejezetet arról, hogyan állapíthatod meg, hogy melyik a láncfonál és melyik a vetülékfonál (angolul: "weft") és hogy miért kéne egyáltalán neked ilyesmikkel foglalkoznod.

Ellenőrizd le, hogy az anyag pont akkora lyuksűrűségű, amilyennek te hiszed. Jelölj be egy inch anyagot (például gombostűkkel, vagy szabókrétával). Számold meg a jelölések közé eső kockákat vagy anyagszálakat. Ha a sűrűség más, mint amire gondoltál, az eredeti elképzeléstől eltérő méretű anyagot kell majd leszabni. Például, ha a 32-esnek gondolt hímzővászon csak 30-as, az öltéseid majd nagyobbak lesznek, így nagyobb darab anyagot kell majd leszabni.

Vágd le a mintához szükséges méretű anyagot. Legalább 3-4 inchet (7,5 - 10 cm-t) ráhagyást hagyjál körben minden irányban. (gondolj előre a keretezésre, inkább legyen egy kicsivel több, mint hogy a végén ne lehessen rendesen keretezni -- KerGiz)

Öblítsd meg a nagyon sötét vagy vörös anyagokat, hogy biztos legyél benne, nem ereszti a színét. Addig kell öblíteni, amíg a vize tiszta nem marad. Természetesen ezt SEM SZABAD csinálni, ha tudod, hogy az anyag nem színtartós festékkel lett színezve.

Ha csúnya hajtásnyomok vannak benne, azokat ki kell szedni. Nedvesíts be és vasald meg az anyagot.

Készítsd elő a széleket. Néhány ötlet:


6. Keretben vagy kézben?

A hagyomány szerint az aidát hímzőkeretben, a vásznat kézben használjuk. A tényleges gyakorlat az, hogy mindenki úgy járjon el, ahogy neki jobban esik. Sokan, akik feszesen szeretik az anyagot, a kerek, befeszítős hímzőrámát (angolul: "hoop" -- KerGiz) elkerülik, és inkább a téglalap alakú tekerhető hímzőkeretet (angolul: "scroll bar", az Éva kézimunka oldalán gobelinráma -- KerGiz) vagy a "Q-snap" angol nevű eszközt nem láttam még Magyarországon ilyet, a lényege az, hogy a műanyag keret-oldalakat úgy kell összepattintani, hogy az anyag közéjük feszüljön -- KerGiz) használják, mivel a kerek hímzőráma nyomot hagyhat, vagy károsíthatja, eltorzíthatja az anyagot. Lásd még a "30.2 Kerek és négyzetes hímzőkeretek, egyebek" rész az eszközökről szóló részletes információkért, valamint a "18. Hímzés hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon" fejezetet a hímzővászonra való hímzésről.

Vannak, akik a cérna feszességét az egyik módszerrel tudják jobban egyenletesen tartani, vannak, akik egy másikkal. A legfontosabb, hogy úgy csináld, ahogy neked legjobban megy.

Az egyszerűség kedvéért, most mindent, amivel az anyagok ki tudunk feszíteni (kerek, vagy szögletes hímzőkeret, Q-snap, stb...) "keret"-nek fogunk nevezni.

A kézben hímzés előnyei:

A keretek előnyei:


7. A hímzőcérna hossza

A cérnát kb. 18-20 inch hosszúra (45-50 centisre) kell vágni (Ezt nem tartom be -- KerGiz) , vagy dupla olyan hosszúra, ha a szálat a "hurok" módszerrel rögzítjük. Vannak, akik duplázásnál karhosszúságnyit vágnak le. Lásd még a "10. Hogyan kezdjük el a szálat" fejezetet, ha többet akarsz megtudni a "hurok" módszerről.

A fémszálak és egyenetlen felületű hímzők valamivel rövidebbre legyenek szabva, hogy a foszlást elkerüljük.(Ez viszont számomra szent és sérthetetlen szabály -- KerGiz)

Szedd szét az osztott hímzőt különálló szálakra, majd rakd a megfelelő számú szálat újra össze. (Erre van angolul egy fogalom: "stripping the floss". Szétválasztani a cérnát? Nagy fogalom! -- KerGiz) Így kevesebb csavarodással és csomósodással fogunk találkozni, és az öltések is szebben fekszenek. Egy szál elválasztásához a többitől fogd meg a szál végét a hüvelyk- és mutatóujjad között, és az összes többi szálat a másik kezed hüvelyk- és mutatóujjával húzd lefelé. Úgy fog kinézni, mintha egy hatalmas csomót csináltál volna, de bízz bennünk, nem lesz csomó... (Puppetsnél nem biztos -- KerGiz)


8. Hány szállal hímezzünk

A használt szálak száma - mint a legtöbb leszámolásos hímzésnél - személyes ízlés dolga. Hagyományosan egy bizonyos mennyiségű anyag kikandikálhat az öltések mögül. Vannak viszont, akik a tömött, teljes fedésű látványt szeretik. Leggyakrabban 2-3 szállal hímzünk 14-es anyagra, 2-vel 18-asra, 3-4 szállal 11-es anyagra. Ha tudod eldönteni, egy kis darab anyagon próbáld ki, hány szállal hogyan mutat.


9. Hol kezdjük el a hímzést?

Készen állsz arra, hogy megtedd az első öltést az új anyagon. Mi a legjobb hely a kezdésre? Az anyag közepe? Vagy a bal felső sarka? Vagy a jobb alsó?

A mintát középre kell hímezni. Találd meg az anyag közepét úgy, hogy félbehajtod, majd a másik irányba is félbehajtod. Jelöld be az anyag közepét egy gombostűvel, öltéssel, vagy egyéb módszerrel.

Míg a minta középen kell hogy legyen, Te ott kezdesz, ahol akarsz. Néhány különböző "iskola" az alábbiakat vallja.


10. Hogyan kezdjük el a szálat

És most egy igencsak fontos javaslat -- ne használj csomót! Csak akkor lehet kivételt tenni, ha egy nagyon kivételes eset áll elő, mint például egy magányos öltés az anyag közepén, sehol a közelben egy szomszéddal.

Szóval, mit is tehetsz? Számos javaslatot találsz az alábbiakban. Sokan ezek közül egyszerre többet is használnak, a körülményektől függően.

Alatta vezetni

Vezesd el a szálat 4-5 öltés alatt a hátoldalon, ha az öltések pont azon hely mellett vannak, ahol kezdeni szeretnél. Esetleg a második vagy harmadik olyan öltésen keresztül is hurkolhatod a szálat, ami alatt elvezeted. Ez segít biztonságosan lerögzíteni a szálat.


Van úgy, hogy a sötét színek átlátszanak, amikor világos színek alatt vezetjük el őket. Ellenőrizd, hogy ne így legyen.

Az előző egy változata - ha úgy hímzel, hogy a hátoldalon függőleges vonalak keletkeznek, próbáld meg egy pár függőleges öltés köré hurkolni (felfelé vagy lefelé) a kezdőszálat. Ez a technika nagyon szép, rendezett hátoldalt eredményez.


Hurok módszer

A hurok módszer normál változata csak páros számú cérnával működik.

Két szál esetén kezdj egy dupla olyan hosszú cérnával, amilyennel normálisan kezdenél. Hajtsd ketté. Fűzd be úgy a tűt, hogy a két szabad vég a tűhöz közel esik, és a hurok a legtávolabb van a tűtől. Kezdd el az öltést úgy, hogy egy pici rész az anyag alatt lógjon. Amikor a tű visszafelé jön a hátoldalra, ölts bele a kis hurokba, és óvatosan húzd feszesre.


A hurok módszert alkalmazó keresztszemezők páratlan számú cérnákkal is kitalálnak hasonló módszereket. Én személy szerint vegyes érzelmekkel vagyok egyik-másik iránt, mivel nagyon komplikáltak is tudnak eek a módszerek lenni, de a kitalálóik azt mondják, hogy megéri a plusz fáradozás, mert a mű hátoldala nagyon rendezett lesz.

Ennek a módszernek a beküldője Jim Cripwell <jim_jill@freenet.carleton.ca>...

Vágd el a fő szálat kétszer olyan hosszúra, mint szoktad, és hajtsd ketté. Vegyél elő egy másik szálat, ezt normális hosszúságút, és tedd a a dupla mellé, de nem pontosan, hanem úgy, hogy a tű oldalán rövidebb, a hurok oldalán hosszabb legyen. Kezdj a normál hurok módszer szerint, mindhárom szálat áthúzva. Fűzd ki a cérnát, majd fűzd be az anyag hátoldalán a harmadik szál kilógó végével. Ezt a szálat rögzítsd néhány szomszédos öltés alatt elvezetve, de NE vágd el. Óvatosan húzd addig, amíg a vége szépen el nem tűnik az öltések alatt a hátoldalon. Most fűzd vissza a tűbe mindhárom szálat, és kezdhetsz hímezni.

Csomó nélüli eltüntetett csomó

(angol név: "knotless waste knot" -- KerGiz) Kezdd a cérnát az anyag színén, 1-2 inch-csel (2,5-5 centivel) attól a helytől, ahol az öltéseket kezdeni akarod. Hagyj egy kicsit a szál végéből a felszínen. Úgy kell elhelyezni, hogy a hátoldalon levő véget az elkészülő öltések majd letakarják. Amikor már elég öltést csináltál, az elején maradt szálvéget hátra lehet húzni, és néhány öltés alatt át lehet bújtatni.


Eltüntetett csomó

(angol név: "waste knot" -- KerGiz) Hasonló az előző módszerhez. A különbség, hogy a felszínen maradó végen van egy csomó, hogy horgonyként működjön. A csomót úgy kell elhelyezni, hogy a hátoldalon az elvezetett szálvég fedésre kerüljön az öltések által. A szálvéget ha szükséges hátul néhány öltés alatt el lehet vezetni.


Levágott csomó

(angol név: "away waste knot" -- KerGiz) Hasonló az előzőhöz. A felszínen maradó szálvég csomózott, hogy horgonyként működjön. Kezdd a felszínen. Úgy kell elhelyezni, hogy a hátoldalon a szálvég NE kerüljön fedésre a létrehozott öltések által. Majd később a felszíni csomót el lehet vágni, és a szálvéget a közben létrehozott öltések alatt el lehet vezetni. Ez a csomó nagyobb szabályozási lehetőséget ad az egyenletes feszesség kialakításához, és közben az első és utolsó öltést is a felszínen szemmel tarthatjuk.



11. Az X megformázása

A keresztszemes hímzés kevés szabályának egyike, hogy minden öltés ugyanabba az irányba kell nézzen. Nem érdekes, hogy az alsó fele áll "/" így és a felső fele áll "\" így vagy fordítva. Csak az a fontos, hogy minden öltés ugyanazzal a módszerrel készüljön. És hogy egészen őszinték legyünk, a 3/4 öltésnél például ez alól is vannak kivételek.

A hagyományos módszert követő keresztszemezők így minden egyes X-et külön befejzeznek a következő előtt:

XXXXX/

A dán módszert követő hímzők megcsinálják egy sor alsó öltéseit, és visszafelé megcsinálják a felsőket:


Sokan e két módszer keverékét használják. Például legtöbb öltéshez a dán módszert, de egy-egy egyedülálló öltéshez az azonnal teljes X-et csinálnak. Egy másik irányzat a sorokat a dán módszer szerint szereti csinálni, az oszlopokat pedig a hagyományos szerint. Így a hátoldalon csak függőleges vonalak keletkeznek... (miért, amúgy nem? -- KerGiz)

Néhány antik mintakendőről, amely a hagyományos módszerrel készült, látszik, hogy azért maradhatott fenn, mert az X-et összetartják az anyagot, és az "X"-eket alkotó szálak kevésbé feszülnek. Az egyszerre-csak-egy-X-et módszer (mármint a tradicionális) nagyon jól működik amikor egy szál fölött hímzünk a vásznon, mert segít megakadályozni abban, hogy a szál eltűnjön az anyag mögött.

Sokan úgy találják, hogy a dán módszer gyorsabb, és jobban lehet vele követni, hogy hol tartunk éppen.

Azt a módszert válaszd, amalyik szimpatikus, és amelyikkel éppen jobb hátoldalt lehet elérni. Bár a szép hátoldal nem követelmény, segít abban, hogy a minta színe is szép legyen.


12. Töredéköltések

A töredéköltések (1/4, 1/2 és 3/4) olyan öltések, amiből az egyik egyenes szakasz hiányzik. Arra használjuk, a kép körvonalain kerekebb formát érjünk el (1/4 és 3/4) vagy szellősebb hatást produkáljunk (1/2).


A töredéköltéseket (1/4 és 3/4) jóval könnyebb a hímzővásznon és egyenletes szövésű anyagokon kivitelezni. Aidán az öltés elkészítéséhez a tűvel keresztül kell szúrnunk a kis anyagnégyzet közepét. Ez könnyebben megy, ha egy kisebb méretű tűt (26-os vagy 28-as) használunk. Nincs szükség "átszúrásra" az egyenletes szövésű anyagokon, mivel a tűt simán a két anyagszál közötti lyukba kell leölteni.

Az 1/4 öltésnél az egyik sarokban jövünk fel és középen öltünk le.

A 3/4 öltésnek először leggyakrabban a rövid szárát kezdjük el, minta egy 1/4 öltést csinálnánk. Ezt egy 1/2 öltéssel egészítjük ki az ellenkező irányban. Érdekes, hogy itt eltérhetünk a "minden öltés egy irányba kell álljon" szabálytól, mivel a 3/4 öltés hosszú szára állhat "/" így is és "\" így is. Vannak olyan esetek, amikor először az 1/2 öltést csináljuk meg, majd azt mintegy lerögzítjük a ráöltött 1/4-del, hogy ezzel valamilyen speciális hatást érjünk el.

Nagyon gyakran az 1/4 és 3/4 öltés osztoznak egy közös négyzeten. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor gyakran a hímzőnek kell döntenie arról, a két öltés közül melyik legyen az 1/4 és melyik a 3/4?

Ahogy ezt már más témákban is kifejtettük, a döntés rajtad áll. Az alábbiakban közlünk néhány módszert. Mindegyik másféle kinézetű eredményt produkál.

Van úgy, hogy a mintában egy nagyobb területet 1/2 öltéssel kell betöltenünk egész öltések helyett. Ha nem határozzák meg külön, Te döntöd el, hogy a 1/2 öltések melyik irányba nézzenek - a teljes keresztöltések alsó öltésével egy irányba, vagy a felső öltésével egy irányba. A legtöbb embernek az "alsó" öltéssel egy irányba álló félöltések tűnnek természetesebbnek. A "felső" irányba eső öltések jobban be szoktak olvadni a háttérbe, de lehet, hogy egyes esetekben pont ezt a hatást kell elérnünk. Van, amikor a minta meghatározza az irányt, például ha a 1/2 öltésekkel egy madár szárnytollait akarjuk hímezni, az öltéseknek arra kell állniuk, amerre a szárnytollak állnak.


13. A szál átvezetése

A minta két pontja között szabad a szálat vezetni ha a két pont között nincsennek öltések, de csak nagyon rövid távolságokra. Ez az aidán 3-4 kockányit, a vásznon pedig maximum 4 szálnyit jelent.

Messzebbre is lehet vezetni a szálat, ha a köztes terület le van (vagy lesz) öltésekkel fedve. Milyen messzire? Ez a színek relatív sötétségi fokától függ. Az elvezetett szálat a már meglévő öltések alá kell szőni, de a sötét színek néha átütnek a világosabbak között. Nézd jól meg, hogy ez ne forduljon elő. Még a legjobb körülmények között se vezesd a szálat messzebb, mint 5-6 öltésnyi távolságra.

Próbáld meg úgy megtervezni az öltéseid sorrendjét, hogy ne kelljen nagy távolságokra vezetni a szálat a következő öltésig.

Mi történik akkor, ha a mintában egyedüli öltések vannak, amik semmihez nincsennek közel? Például vegyünk egy olyan mintát, ahol a hópelyheket egyedülálló, szétszórt öltések alkotják. A minta szerint a fehér cérna három szálával kell hímezni, sötét anyagra. Megpróbálod az egyik öltéstől a másikig vezetni a szálat, de a fehér nagyon átlátszik az anyagon. Mit lehet tenni?

Próbáld ki a következőt: használj egy szál cérnát, de hímezd az alsó félkeresztet háromszor. Megvan a keresztöltés első fele. Most pedig csináld ugyanezt a felső öltéssel. Amikor a következő egyedülálló öltésig vezeted a szálat, az egyetlen szál cérna nem fog olyan csúnyán átlátszani, mint 3.

Ha egy kicsit brutálisabb módszerhez szeretnél folyamodni, használj csomót(!) - ez az egyike annak a kevés esetnek, amikor a csomóknak tényleg haszna van. Használj egy szálat, és a fentiekben ismertetett módszert. Aztán vedd a cérna két végét, és kösd őket össze, hogy rögzítsd az öltést, és a maradékot vágd el amilyen rövidre tudod. Az egy szállal készített csomó nem lesz nagyon nagy, és nem fog hatalmas dudort okozni a minta színén. Ha viszont művedet versenyre, kiállításra akarod vinni, ne használj csomókat...


14. Hogyan dolgozzuk el a szál végét

Nem meglepő, hogy a szál végének eldolgozása hasonló technikákkal történik, mint az új szál elkezdése.

És most egy igencsak fontos javaslat -- ne használj csomót! Csak akkor lehet kivételt tenni, ha egy nagyon kivételes eset áll elő, mint például egy magányos öltés az anyag közepén, sehol a közelben egy szomszéddal.

Az egyik jó módszer, hogy a munka hátulján 4-5 öltés alatt átbújtatjuk a szálat. Esetleg az egyik útba eső öltésen át is hurkolhatjuk a szálat, ezzel még biztosabban rögzítjük azt.


Van úgy, hogy a sötét színek átlátszanak, amikor világos színek alatt vezetjük el őket. Ellenőrizd, hogy ne így legyen.

Az előző egy változata - ha úgy hímzel, hogy a hátoldalon függőleges vonalak keletkeznek, próbáld meg egy pár függőleges öltés köré hurkolni (felfelé vagy lefelé) a szál végét. Ez a technika nagyon szép, rendezett hátoldalt eredményez.

(Úgy tűnik, a szerző nem ismeri a Modern Keresztöltés féle módszert, amin annyian elcsodálkoztunk. Ebben a minta színén (!) kellett néhány öltésnyire elvezetni a szálat, majd az öltéshez minél közelebb a kilógó részt elvágni. Így a hátoldala aztán tényleg gyönyörű lesz a munkának. Egyesek szerint az eleje is, de én szkeptikus vagyok, és maradok inkább a hátoldali eldolgozásnál... -- KerGiz)



15. Kontúröltések

Minden kontúröltést csak azután kell megcsinálnunk, miután a területre eső normál öltéseket már elkészítettük. A mintaíven általában rajta szokott lenni, hogy a kontúröltést hány szállal kell csinálni. Leggyakrabban egy szálat használunk.

Egy gyakori módszer arra, hogy megkezdjük illetve befejezzük a szálat, hogy a munka hátulján 4-5 öltés alatt átbújtatjuk, amellett a hely mellett, ahol kezdeni akarunk. Esetleg a második vagy harmadik útba eső öltésen át is hurkolhatjuk a szálat, ezzel még biztosabban rögzítjük azt.

A kontúröltés haladhat balról jobbra, jobbról balra, fentről lefelé, lentről felfelé, vagy akár átlósan. Egy balról jobbra haladó kontúröltés például így néz ki: (felfelé öltünk a páratlan számoknál, lefelé a párosaknál.)


Ha kanyarodni akarunk, és nem szeretnénk csúnya átlós vonalat hagyni a hátoldalon, a következő módon kell eljárnunk: (felfelé öltünk a páratlan számoknál, lefelé a párosaknál.)


Vannak akik jobban szeretik a dupla futó öltést (Holbein öltést) a kontúrozáshoz. Ez főleg akkor igaz, a kontúrozás valahol a semmi közepén fejeződik be. (és ezért nagyon látszanának alul az öltések közötti átvezetések, amik a Holbein öltésnél nincsennek, vagyis pont ugyanott mennek, mint a minta színén -- KerGiz) A Holbein öltéshez először minden második öltést kell megcsinálni... (felfelé öltünk a páratlan számoknál, lefelé a párosaknál.)


...majd visszafelé a kimaradókat.

Hogy a vonal ne nézzen ki úgy, mintha összevissza dülöngélne, legyél következetes a viszaúttan. Mindig ott gyere fel a szállal, ahol már van egy öltés, és a másik oldalon le. Például feljövünk a 7-es ponton, és lemegyünk a 8-ason.


16. A tekeredés és csomósodás megakadályozása

Szedd szét az osztott hímzőt különálló szálakra, majd rakd a megfelelő számú szálat újra össze. Így kevesebb csavarodással és csomósodással fogunk találkozni, és az öltések is szebben fekszenek. Egy szál elválasztásához a többitől fogd meg a szál végét a hüvelyk- és mutatóujjad között, és az összes többi szálat a másik kezed hüvelyk- és mutatóujjával húzd lefelé. Úgy fog kinézni, mintha egy hatalmas csomót csináltál volna, de bízz bennünk, nem lesz csomó...

Minden egyes szálat húzz végig egy enyhén nedves szivacson, mielőtt használnád. Ez a szálat simábbá és laposabbá teszi. Néhányféle anyagú szálat, mint például a selymet viszont nem szabad nedvesíteni.

Ha már megfigyelted, melyik irányba szokott csavarodni a kezedben a tű, próbálj meg egy icipicit a másik irányba tekerni rajta minden öltés után.

Próbáld meg mindig a "jó" végével befűzni a cérnát. Lásd még "31.3 A cérna "jó" vége" fejezetet további információkért.

Rendszeresen lógasd lefelé a tűt a szállal, és magától kitekeredik.

16.1 Szálfektetés

(angolul: railroading. Várom az ötletesebb fordításokat. Mindenesetre figyeljetek a technikára, mert alkalmazom, és jó! -- KerGiz) A tekeredés elkerülésére kipróbálhatod a szálfektetést. A keresztöltés felső félöltésének formázásához húzd fel a cérnát a felszínre, ahogy eddig megszoktad. Aztán a tű hegyét tedd be a két szál közé, ott ahol az anyagszálak között felhoztad a felszínre úgy, hogy abba az irányba nézzen, amerre az öltést be kell fejezni, majd fejezd me az öltést.

Az alábbi ábrán a pont azt jelzi, merre kell a tűnek mennie az öltés befejezéséhez.


Ha a fenti leírás nem nagyon volt érthető, itt egy másik.

Beküldte: Martha Beth Lewis <marbeth@ix.netcom.com>...

Hagy próbáljam megmagyarázni ezzel a néhány aranyos ASCII karakterrel:
                                             #

                                          x




                                     o

Hozd a felszínre a tűt az "o" szimbólumnál. Majd az "x"-nél kell lemenned, de még ne tegyél semmit.

Fogd meg az "o" pontból felszínre húzott szálat, és fektesd le az anyag színén. Tedd a "#"-nél az ujjad a két szálra, és tartsd rajta az anyagon. A szál ekkor "o"-tól "#"-ig mutat, és közben átmegy az "x"-en. Képzeld el, hogy két sín fekszik egymással párhuzamosan, és közöttük ott az "x" pont. (az eredeti hasonlat golfütőkkel meg a lyukkal volt. Biztos vagyok benne, hogy nem túl sokan golfoznak közülünk... -- KerGiz)

Az ujjadat a "#"-en tartva szúrd be a tűt az "x" pontba a két szál KÖZÖTT. Most már elengedheted a cérnát a "#" pontban.

Most visszahúzhatod a szálat az anyag hátuljára. Meg fogod látni, hogy a két szál pontosan, szépen, párhuzamosan fekszik egymás mellett.

A szálfektetés azt csinálja, hogy a zavaró csavarodást megszünteti a szálban, és így az öltés szálai szépen, párhuzamosan fekszenek egymás mellett. Igazából a csavarodást csak átteszi a szál végéhez közelebb, így a szálfektetést használóknak gyakrabban kell hagyni kitekeredni a cérnát, mint azoknak, akik nem használják a technikát. Csak engedd el a tűt az anyag alatt, és a szál magától kitekeredik.

A szálfektetéssel a hímzés színe egyenletesebben lapos lesz, jobb lesz a fedési arány, és (egyesek szerint) szebben veri vissza a fényt a kész munka.

A szálfektetés időbe telik. Akik versenyre hímeznek, mindig használják. A zsűri látja a különbséget.

A szálfektetés egyszerűsítése, ha csak a felső félszemet készítjük ezzel a technikával, mivel ez az, amit jobban látunk, bár vannak olyan keresztszemezők, akik azt mondják, hogy ők igenis, az alsó fél szemet is nagyon jól látják...

Próbáld ki a fentieket egy kisérletben. Csinálj egy-két sort szálfektetés nélkül, majd egy-két sort teljes szálfektetéssel. Most csinálj egy sor félig szálfektetett öltést. Mit gondolsz? Elég nagy a különbség, hogy megérje a dupla munkát?

Ahogy hozzászoksz a szálfektetés haszálatához, automatikussá válik, de egy csomó plusz időt jelent a munka elkészítésében. Rajtad áll, hogy meggoldold, megéri-e. De ahogy fentebb említettem, a zsűri látja a különbséget. (Igen, tényleg látszik... de vajon a Kiállításon szempont volt? -- KerGiz)

16.2 Szálfektető eszközök

Egy ilyen eszköz segít a szálak csavarodásmentesen tartásában, ha több szállal hímzel. Mivel ez még egy kezet igényel, mindenképpen jó, ha a munka keretben és hímzőállványon van.

Sok dolgot lehet szálfektetőként használni -- egy nagyon nagy tompa hegyű hímzőtűt, egy nagyon kicsi kötőtűt, horgolótűt, vagy egy igazi szálfektető eszközt. (angolul "laying tool" - keressetek rá a Google-n, igencsak sokféle kinézetben kapható! Nálunk még nem láttam... -- KerGiz)

Kezd el az öltést a szokásos módon, a szál felszínre hozásával. Óvatosan húzd a szálat elfelé az öltés irányától. Használd a szálfektetőt arra, hogy a szálakat nekisimítsd az anyagnak ott, ahol az feljött. Ezzel a szálak laposan és párhuzamosan fognak állni. Fejezd be az öltést azzal, hogy leöltesz és hátul kihúzod a szálakat. Ahogy a szálakat húzod hátul, a szálfektetővel az anyag és a szálak között kell legyél, és feszítsd egy kicsit a szálakat, így azok végig párhuzamosak maradnak.

(ezt először nehezen értettem meg. De aztán talátam rá egy nagyszerű illusztrációt... A képek a Kaleidostitch weboldalról valók, ahol egyébként még magyar kalocsai terítőt is árulnak... Az első képen egy sor szálfektetés nélküli öltés látható. A második képen épp egy öltés (jobbkezes) fektetése történik (jobb kézben van az anyag alatt a tű, balban a fektető), majd a harmadik képen egy sor hagyományos és egy sor fektetett öltés. Egyébként ezt a technikát mielőtt ismertem volna a nevét, a fémszálas hímzők megszelídítésére használtam, és ez is működik! -- KerGiz)





17. Hol is tartok?

Többféle módszerrel lehet jegyezni az aktuális helyünket a mintaíven. Használd azt, ami neked a legegyszerűbbnek tűnik.


18. Hímzés hímzővásznon és egyéb egyenletes szövésű anyagokon

Egyenletes szövésű anyagnak azt nevezzük, aminek inchenként (és centiméterenként is) ugyanannyi szála van vízszintesen, mint függőlegesen. Az egyes szálak esetleg nem ugyanolyan vastagságúak - ezt megfigyelhetjük a hímzővásznon - de a szálak száma ugyanannyi. Az egyenletes szövésű anyagok készülhetnek lenből, pamutból, műszálakból és ezek keverékéből.

A lenvászon lehet egyenletes vagy egyenetlen szövésű. Van amikor egy egyenetlen szövésű lenvászonnal próbálunk újra létrehozni egy régi mintakendőt. Ebben a leírásban ha vászonról beszélünk, mindig egyenletes szövésűre gondolunk.

Az "aida vagy hímzővászon" vitához lásd a "1. Az anyag kiválasztása - Aida vagy Hímzővászon?" fejezetet. A különböző anyagok összetételének megismeréséhez a szerző egy "másik" leírását kell elolvasnod.

A hagyomány szerint az aidát hímzőkeretben, a vásznat kézben használjuk. A tényleges gyakorlat az, hogy mindenki úgy járjon el, ahogy neki jobban esik. Lásd még a "6. Keretben vagy kézben?" fejezetet "keretben-vagy-kézben" vita megismeréséhez, valamint a "30.2 Kerek és négyzetes hímzőkeretek, egyebek" rész az eszközökről szóló részletes információkért

Az egyenletes szövésű anyagokon rendszerint 2 szál fölé teszünk egy X-et. Ez azt jelenti, hogy egy 28-as hímzővászon ugyanakkora képméretet eredményez, mint egy 14-es aida.

A tapasztalt keresztszemezők azt ajánlják, hogy mindig egy függőleges szál mellett kezdd a hímzést. Ezt képpel egyszerűbb elmagyarázni.

Ha így kezded az "X"-eidet, hogy "/", akkor...


Gyere fel az 1-es pontban, és ölts le a 2-esben (vagy fordítva). Ha viszont a "X"-eidet a másik irányba formálod, azaz így kezded "\", akkor


Miért kezdjek a fügőleges szál mellett:


19. Hímzés vásznon egy szál fölött

Az "egy szál fölötti" hímzés azt jelenti, amikor egy képet egyenletes szövésű anyagra úgy hímzünk, hogy minden öltést 1 anyagszálon keresztezünk. Általában ezt az osztott hímző egy szálával is végezzük, azaz "egy szállal egy szál fölött" hímzünk.

Az előző fejezetben megtudtuk, hogy a 28-as hímzővásznon 2 szál fölött hímezve ugyanakkora képet kapunk, mintha 14-es aidára hímeztünk volna. A 28-as hímzővásznon 1 szál fölött hímezve negyedakkora területű képünk lesz. (mert fele olyan széles és fele olyan magas lesz a kép -- KerGiz)

Előfordulhat, hogy az öltések befordulnak az anyagszálak alá. Ez sokkal kevésbé fordul elő, ha minden egyes "X"-et külön-külön hímzünk meg, mielőtt áttérnénk a következőre. Vannak egyéb módszerek is, amivel a jelenséget megelőzhezjük, ezek következnek most.

Metszéspontok

Az alábbi diagram szerint felfelé a páratlan számok, lefelé a páros számok szerint öltsünk.

Minden X két anyagszál metszéspontját keresztezi. Minden metszéspontban vagy egy vízszintes, vagy egy függőleges anyagszál van felül.

Tegyük fel, hogy az első fél öltést úgy csináljuk, hogy feljöttünk az 1-ben és lemegyünk a 2-ben. Így az öltés egy vízszintes anyagszálat keresztez. Ezért vízszintesen kell alul mozognunk, hogy megtaláljuk a felső félkereszt kezdőpontját. Hogy így legyen, jöjjünk fel a 3-ban és menjünk le a 4-ben.

Csináljuk meg a második öltés alsó felét. Mivel a 4-ben mentünk le, fel kell jönnünk az 5-ben, és lemennünk a 6-ban. Mivel ez egy függőleges anyagszálat keresztez, függőlegesen kell alul mozognunk, hogy megtaláljuk a felső félkereszt kezdőpontját. Ezért jöjjünk fel a 7-ben és menjünk le a 8-ban.


Kontinentális öltés (gobelinöltés)

A másik tipp a dán módszert használja, azaz először a sor alsó félöltéseit csinálja meg, aztán visszafelé befejezi az öltéseket a felső félöltésekkel. Viszont, hogy az öltések anyagszálak alá befordulását megakadályozzuk, a félöltések helyett gobelinöltéseket alkalmazunk. Ez a színoldalról rendes félöltéseknek néz ki, a visszájáról pedig hosszú átlós öltéseknek. Az alábbi diagramokon a páratlan számú lyukakban öltünk fel, a párosakban pedig le.

Odaút, az X-ek alsó fele:

Visszaúton befejezzük az X-eket:


20. Színkeverés

(angolul: "tweeding" kérek rá jó magyar szót! Tényleg van valami köze a gyapjúhoz a kinézetének, de nehéz körülírni -- KerGiz) A színkeverés, amit néha kevert tűnek vagy kevert szálnak is neveznek, két vagy több különböző színű hímző használata egyidejűleg ugyanabban a tűben.

Rajtad áll, hogy a különböző színek majd a hímzésen milyen viszonyban álljanak egymással. Vannak, akik azt szeretik, ha minden öltés ugyanúgy néz ki, Mások azt szeretik, ha a véletlen dönti el, hogy a színek egymás mellett hogy állnak (de ekkor se csavarodhatnak!) öltésről öltésre.

(Van amikor a keresztszemező nem két ugyanolyan anyagú-márkájú szálat fog össze, hanem mondjuk egy-két normális szálat, és egy vékony fémszálat, mint például a Kreinik... Ez a technika az egyik kedvencem, nagyon érdekes, finom hatásokat lehet vele elérni. Lehet, hogy kicsit később, vagy egy másik cikkben még körüljárjuk ezt a problémát... -- KerGiz)


21. Melírozott hímző használata

A melírozott hímzővel érdekes effekteket érhetünk el és egyedi képeket készíthetünk. Míg mindig teheted azt, amire pillanatnyilag kedved van, léteznek módszeres megközelítések. Az alábbiakban közlünk egy (de nem egyetlen) módszert. Egy másikról információkat szerezhetünk a DMC által kiadott "Cross Stitch With Varegriated Floss" (Hímzés melírozott hímzővel) című kiadványból.

Bontsd ki a motringot, és tekerd hosszában egy méterrúdra. (eredetileg "yardstick"-et ír, de mi ugye nem használjuk a hagyományos angol mértékegységeket... -- KerGiz) Akik a metrikus rendszert használják, lehet, hogy pár centit le kell vágniuk a rúd végéből. Óvatosan vágd el a cérnát középen és a rúd mindkét végén, így négy kupac cérnánk lesz. Két kupac sötétebb és két kupac világosabb lesz. A két világosabbat nyugodtan vehetjük egyfélének, és ugyanígy járjunk el a két sötétebbel. A hímzés mindig úgy menjen, hogy minden X-et teljesen kihímzünk a következő elkezdése előtt. (mert csak így alakul ki a színátmenetes hatás. -- KerGiz)


22. Francia csomó

Ez a leírás elsősorban a keresztöltéses kézimunkákra összpontosít, de van egy öltés, amit ezen kívül még érdemes megbeszélni. Ez a francia csomó, ami rengeteg hímzésmintában előfordul.

A franciacsomót a következőképpen csinájuk:

(ezt - mivel sokan nehéznek tartják, rengeteg helyen illusztrálják képpel is, nem jelenthet gondot találni egy leírást. Akiknek nehezen megy, megpróbálhatják kettő helyett három tekeréssel vagy eggyel több szál cérnával, úgy könnyebb. Akiknek végleg nem megy, a mintától függően helyettesítheti a franciacsomókat apró gyöngyök felvarrásával is. -- KerGiz)


23. Gyöngyök

A minták gyakran előírnak gyöngyöket is. A gyöngyök rögzítése a keresztöltések és kontúröltések elvégzése után történik.

A cérna lehet gyöngyfűző cérna, a gyönggyel megegyező színű hímző, az anyag színével megegyező hímző, foltvarrócérna vagy bármilyen színtelen cérna is. Mindegyik választás különböző hatással lesz, egy világos cérna például világosítja a gyöngy színét, egy sötétebb cérna pedig sötétíti azt.

A tű gyöngyfűző tű vagy 28-as tompa végő hímzőtű legyen.

A gyöngy rögzítésének legegyszerűbb módja egy félöltés vagy negyedöltés.

A gyöngy elcsúszását vagy elmozdulását megakadályozó módszerhez két szál cérna szükséges. Rögzítsük a gyöngyöt egy félöltéssel, úgy, hogy feljövünk egy lyukon, át a gyöngyön és le a másik (átlósan következő) lyukon. Aztán ismét jöjjünk fel az első lyukon, de válasszuk szét a két szálat úgy, hogy a gyöngy közéjük essen, és öltsünk le ismét a második lyukon.

Egy másik technika, ami jól működik a sorok esetében, rögzítsük a gyöngyöket az alsó félöltések segítségével. A sor végén a felső félöltéseket a gyöngyöket közrefogva végezzük, ezzel rögzítve azokat.

A következő technika is teljes keresztöltést használ. Rögzítsük a gyöngyöt az alsó fél öltéssel, majd úgy fejezzük be a keresztöltést, hogy mégegyszer átöltünk a gyöngyön. Az öltések sorrendje és iránya fogja meghatározni, hogy a gyöngy lyuka oldalra vagy felfelé fog-e nézni.


24. Szignó és dátum

Szignózhatom és dátumozhatom a munkámat? Ha be akarod nevezni egy versenyre, lehet, hogy nem tanácsos. Először érdeklődd meg a szabályokat. Ha nem, akkor nyugodtan! Légy büszke a tudásodra. A szignózott mű idővel egyre értékesebb lehet.

A mintakendők rendszerint tartalmazzák a készítő monogramját és a készítés idejét. A többi fajta minta egy szignózása egy kis kreativitást igényel a keresztszemező részéről.

Vannak, akik permanes filccel aláírják az anyag szélét, ahol a paszpartúra vagy a keret takarni fogja majd. De miért is rejtenénk el egy ilyen értékes információt?

Vannak, akik találnak arra módot, hogy aprócska betűkkel, 1-2 szál fölött hímezve behímezzék a nevüket és a dátumot a mintába. Gyakorolj egy kis darab anyagon, amíg meg nem találod azt a kinézetet, ami tetszik.

Ne rövidítsd az évet, hímezz "2000"-t "00" helyett. A hímzésed sok éven át fennmaradhat, és még ha azt is gondolod, hogy nem volt az olyan fontos, egy későbbi generáció gondolkodhat másként.

Többféle módon tehetjük a szignót láthatóvá de nem feltűnővé. Például használhatunk az anyag színétől csak egy-két árnyalattal eltérő cérnált. Vagy belehelyezhetjük a szignót egy árnyékba, az árnyék színével. Vagy a képen szereplő egyik tárgy alá tehetjük, a tárgy színével. Vagy kitalálhatunk egyéb módokat, amivel beleilleszthetjük a képbe.


25. Tisztítás és tárolás

Amikor az előkén, törölközőn, ruhán vagy szalvétán levő hímzést kell tisztítani, tedd amit tenned kell a darab tisztítása érdekében. Ha ez azt jelenti, hogy bevágod a mosógépbe mosóporral és fehérítővel, tedd azt.

Ha a leendő családi örökségedről, életed fő művéről van szó, ez speciális gondoskodást igényel, különben nem éri meg a családi örökség kort. Az alábbiakban közlünk néhány nagyon konzervatív és óvatos módszert. Mindig az a legbiztosabb, ha minél több olyan dolgot leírunk, amit egy hímzőnek jó tudnia. Bármelyik módszert követheted, vagy nyugodtan figyelmen kívül is hagyhatod.

Amíg hímzel:

Ha elkészültél a hímzéssel:

Katasztrófa

Ha beüt a katasztrófa, a fenti szabályokat nyugodtan felejtsd el. Tedd az, amit tenned kell. Ennek a hírcsoportnak az olvasói használtak oldószert, fehérítőt, hidrogén peroxidot, jeget, hogy eltávolítsák a cola, rozsda, penész, hányás, macskanyál maradványait, és a hímzőcérna eresztő festését.

Eresztő színű cérna

Ránézel arra a csodaszép keresztszemes hímzésre, amit 6 hónapodba került elkészíteni. Legnagyobb rémületedre az egyik színű cérnából kijövő festék megfogta az anyagot. Mit lehet ilyenkor csinálni?

Ha a cérna nem mostható, nincs szerencséd. Ha mosható, vagy úgy döntöttél, hogy olyan rossz a helyzet, hogy nincs vesztenivalód, próbáld ki az alábbiakat.

Ha mosás közben kezd el ereszteni a szín, ne hagyd megszáradni. Áztasd és öblögesd tovább hideg vízben. Addig folytasd, amíg a szín már nem ereszt és a víz tiszta marad. Ez a folyamat néhány perctől több óráig is eltarthat.

Ha a száraz munkán veszel észre szín-eresztést, tedd nagyon hideg vízbe a mosdókagylóba, vagy lapos, nem fémből készített edénybe. Csak annyi víz legyen benne, hogy ellepje az anyagot amint az az edény alján laposan fekszik. Önts rá egy réteg jeget. Ázzon, de ne dörzsölgesd. Szükség szerint cserélgesd a vizet és a jeget. Ez az eljárás több napig is tarthat.

Rozsda

Melaina, aki egy barátja címéről írt nekünk, így kezeli a rozsdafoltot:

...Volt egy vadiúj fehér pamutpulcsim, amit egy székre terítettem száradni (tudom, butaság, de megtettem) és lett rajta egy négyzetinchnyi helyen kb. 25 különböző rozsdafolt. Anyukám talált rá egy gyógymódot egy régi háztartástan könyvben. MŰKÖDÖTT! Először is teszteld le az anyagot, hogy nem ereszti a színét, vagy nem fakul. Itt is van a módszer...

KEVERJ ÖSSZE 1 TEÁSKANÁL OXÁLSAVAT (OXALIC ACID, vajon hol kapható? -- KerGiz) EGY POHÁR FORRÓ VÍZZEL

Éppen csak megnyomkodtam a foltokat egy az oldattal átitatott ronggyal, és rögtön eltűnt, mintha új lenne. Megszáradás és vasalás után minden rendben lett. Azóta többször kivastam a pulcsit, és nem jöttek újra ki a foltok. Nem tudom, hogy ez a módszer használható-e a hímzésekre is, vagy a színek korai fakulását, az anyag roncsolódását okozza, de egyes esetekbek esetleg érdemes lehet megpróbálni.

Ja igen, oxálsavat lehet kapni a gyógyszertárban vagy vegyszerboltban. Nem is drága. (Ha valaki találkozott vele Magyarországon, beszámolhatna róla... -- KerGiz)

Pörkölésnyomok

A rec.crafts.textiles.needlework hírcsoport tagjai az alábbit javasolták. Csak akkor próbáld ki, ha katasztrófahelyzet van, mert hatással lehet a színekre.

Ceruza

A ceruza okozta szennyeződéseket próbáld meg simán leradírozni.

Egyéb foltok

Nancy Cope írta a <nnaycnan9@hotmail.com>-ról:

1. A saját nyálad eltávolítja a SAJÁT vért.

2. A hajlakk eltávolítja a tintát - nemcsak a golyóstollét. Nem minden anyagon működik. Nancy férje két inget (pamut/műszál) is tönkretett úgy, hogy az ingzsebben tartott golyóstollnak lejött a kupakja. Az egyik a folt észrevétele nélkül került mosásba; a másikat lekezelte a mosás előtt, a folt elhalványult, de nem jött ki teljesen.

3. A mogyoróvaj kihoz bizonyos ragacsokkat, mint pl. ami az öntapadós címkék hátulján van, vagy például rágógumit. Nem szabad túlságosan erősen dörzsölni, mert szemcsés, ezért felsértheti az anyagot. Néhány ragacson működik a hajszárító, ha tűri a forró levegőt.

Mary L. Tod <mtod@umabnet.ab.umd.edu> Barbara Knaupf-t, a "Stitching Post" tulajdonosát idézi a következő módszerben:

Ezt a csodás receptet a Stitching Post-ból szedtem, amikor nagy, zöld foltokat vettem észre az elkészült "Angel of Grace" hímzésemen, amint éppen kereteztetni vittem volna. (A zöld foltok az én NAGYON MEGGONDOLATLAN viselkedésemből adódtak, mármint hogy egy vadiúj, soha nem mosott zöld törölközőn szárítgattam a munkámat.) Azt hittem, menthetetlen, amikor megláttam a foltokat. A recept viszont varázslatosan működött! A munka megmenekült, és én nem őrültem bele a veszteségbe. Az alábbit kell tenni:

2 evőkanál "Ivory Snow"
1 evőkanál "Snowy Bleach"
1 gallon (4.5 liter) meleg víz

Annyi gallonnal csináld, amennyi ellepi az anyagot, és áztasd addig, ameddig csak kell! Az enyém 24 óra alatt jött ki. (Háát, a hozzávalók valószínűleg egzotikusak, inkább csak azért hagytam meg, hogy a csodaszép színes törölközők használatától óvjak mindenkit. Nekem is van egy olyan sötétkét, ami öt mosás után még mindig nem alkalmas a törölközésre sem! -- KerGiz)

Tyrie J. Grubic <telilah@teleport.com> egy utolsó reményként megpróbált tisztítási módról számolt be, amit a "Cross Stitch Corner"-ben, Washingtonban fedezett fel. (A cikkben emlegetett "Goop" nevű kencéről lehet infókat kapni a http://www.goophandcleaner.com/ címen, de ezt sem láttam az országban még soha... -- KerGiz)

Működik! NEM károsítja az anyagot, nem eresztik tőle a cérnák a színüket, stb... A módszer:

Először is, a Goop-ot a hűtőben kekk tartani, mert szobahőmérsékleten lebomlik egy pár hónap alatt, és használhatatlan lesz. A lebomlott, vagy lejárt szavatosságú anyagot ne használd.

Színével lefelé fektesd le a munkát egy tiszta, sima felületre. Rakjál rá Goop-ot, habosítsd fel. A nagyon koszos részeken, vagy ott, ahol sűrűk az öltések, a színére is tegyél. 30 percig hagyd rajta. Ha nem tudod 30 perc múlva folytatni, tedd be egy nyitott nejlonzacskóba (ha lezárod, megpenészedik) Ne hagyd túl sokáig a zacskóban.

Hideg vízben, kímélő folyékony szappannal öblítsd ki a Goop-ot. Addig öblögesd, amíg a vize tiszta nem marad.

Innentől úgy kell folytatni, ahogy eddig is ajánlottuk, tiszta, fehér törölközők között szárítgatva.

Hmmm. Azon gondolkodom, hogy vajon mikor készültek ezek a leírások. 1994-ben, amior Kathleen megkezdte az infók összegyűjtését, nem volt még ennyi intelligens mosópor, meg Dr. Beekman Foltördög, meg egyebek... Kíváncsi vagyok, van-e valaki, aki helyi viszonyok között hasonló kaliberű tisztításra vállalkozott, és sikerrel járt. Egy külön cikkben beszámolhatna a tapasztalatairól. Ha abba a nehéz helyzetbe kerülök, hogy valamit igen erősen tisztogatni kell, ígérem én is jegyzőkönyvezem az egészet... -- KerGiz)

26. Puha kezek

Sokan abbéli igyekezetükben, hogy a folyamatosan tiszta kézzel megóvják a munkájukat, egy újabb problémával kerülnek szembe: száraz kezekkel.

Van, amikor muszáj egy krémet vagy testápolót használni. Ennek nem muszáj a hímzést károsítania, ha gondosan járunk el. A legfontosabb tulajdonsága a választott krémnek: ne legyen zsíros.

Az eredeti leírásban "Au Ver a Soie Hand Lotion", "Acid Mantle Lotion", and "Udder Cream" vannak megjelölve használhatóként, amiből az utolsó egy tehéntőgykenőcs, amit meglepő módon már a kézimunkaboltok is tartanak, legalábbis az USA-ban. Nálunk a kézimunkaboltok még nem izgultak rá a problémára, úgyhogy ezt a részt felejtsük el. Saját tippem egy olyan gyorsan beszívódó, nem zsíros hatású krém használata, mint pl. a Vichy krémek egy része. Színezékmentes legyen, ugye mindenki érti, miért. Konkrét tapasztalatot itt is szívesen látnék. Ja, és még valami. Az már iszonyatosan száraz kéz kell legyen, amivel nem lehet egy órácskát hímezni, UTÁNA bekrémezni, és szépen lassan megvárni, amíg beszívódik... -- KerGiz)


27. Kasírozás, keretezés

Nem minden hímzést kell képként keretezni. Hímzéseket találunk a párnákon, lepedőn, ruhadarabokon, dobozfedeleken, ékszereken, villanykapcsolók borításán, (igen, már láttam ilyen mintát, műanyag vászon alapra... -- KerGiz) stb. is.

Míg te most úgy gondolod, hogy az a húsz pici karácsonyfadísz, amit múlt éjjel befejeztél, nem nagy értéket képvisel, ezt nem te döntöd el. Ötven év múlva, lehet, hogy valakinek ez lesz a legféltettebb kincse. És ugye nem te akarsz lenni az az ember, aki elrontja valakinek a felbecsülhetetlen értékű kora 21. századi hímzéskollekcióját?

Ha keretezni akarod a munkádat, alább néhány javaslatot találsz. Ezek konzervatív és óvatos javaslatok. A legbiztosabb az, ha minden olyan dolgot felsorolunk, amiről egy hímzőnek jó tudnia. Szabad bármelyik javaslatot követned, vagy figyelmen kívül hagynod. Ha egy profi keretezőhöz viszed, kérdezd meg, hogy megőrző jellegű (? eredetiben: conservation framing, valószínűleg hosszú ideig normális állapotban maradó keretezésre gondolnak... -- KerGiz) keretezést vállalnak-e. Hívd fel a figyelmüket az alábbiakra.

(Egy profi keretező lehet, hogy többet is tud mondani. Én mindenesetre eltúlzottnak találom ezt a vegyszerektől való félelmet... -- KerGiz)

28. Bőrszín és hajszín megváltoztatása

Vannak olyan esetek, amikor meg szeretnéd változtatni a képen egy figura bőrszínét vagy hajszínét, hogy jobban hasolnítson valakira, akit ismersz. Bár vannak már olyan minták, amik alternatív színösszeállítást is javasolnak, ez még nagyon ritka. Az esküvői képek legvalószínűbb, hogy adnak többféle színvariációt a bőrszínre és hajszínre. (Amerika és a politikailag korrektség. Csoda, hogy még nem tiltották be azokat a mintákat, amik fehér nőket ábrázolnak, ha nincsennek alternatíve afroamerikai színben is feltüntetve... A hajszínt viszont elképzelhetőnek tartom, hogy valaha meg kell változtatni... A festett vörösre is kitérnek??? -- KerGiz)

Marilyn Leavitt-Imblum, a Lavender & Lace, Butternut Road és Told in a Garden minták tervezője több mintáján feltüntet alternatív bőrszíneket. Lehetőség van ázsiai, afrikai és indián színösszeállításra is.

Marilyn Leavitt-Imblum engedélyével az alább olvasható egy hozzászólás, amit ő tett a rec.crafts.textiles.needlework hírcsoportban.

Jegyezd meg, hogy a világostól a sötét felé haladva ez egy színskála. A skálán lefelé vagy felfelé haladva sötétítjük vagy világosítjuk a választékot. A színek DMC-ben vannak megadva.
   Afrikai:
          Bőrszín...  -   3772
                      +   632
                      E   632+898
                      az ajkakat 356-tal, a kontúrokat a 632+898 keverékkel.
                      A szemek és szemöldök 3371-el legyen kontúrozva.
          Haj........ A legtöbb mintában 4-6 árnyalat van. A legsötétebb 2-3 legyen a 310-es fekete.
                      Aztán használd a 3371-et a következő 1-2 árnyalatra, majd a 3031-et a legvilágosabbra.
   Indián:
          Bőrszín... világostól sötét felé haladva
                     950
                     3773
                     407
                     3772
                     632
          Haj....... világostól sötét felé haladva
                     3781
                     3031
                     3371
                     310
A mintában előrt színeket előszedve és legvilágosabbtól legsötétebbig kirakva lehet stimmeltetni az árnyalatokat azokkal, amire cserélni akarjuk. Csinálj egy új színkulcsot a lecserélt színekkel.

29. Hímzés más anyagokra

29.1 Selyemszita

Selyemszitára hímezni tulajdonképpen a tűgobelin egy formája, de aki akár a keresztszemezésben, akár a gobelinben gyakorlott, nem kell, hogy gondja legyen vele (esetleg látási nehézségei).

Ez az anyag egy különleges selyemháló, amit eredetileg a gyógyászatban használtak az égési sérülteken. Bár többféle lyuksűrűségben létezik, a leggyakrabban használatos a 40-es. Ez 40 öltést jelent inchenként, azaz 1600 öltést négyzetinchenként. A selyemszita meglehetősen drága, 300$ (igen, háromszáz dollár!) fölött van yardonként. (Egy yard 0.91 méter... és a 300$ valóban húzós összeg... az ár természetesen az eredeti Gy.I.K. időpontjában lett nézve, de nem javítom ki, úgyis állandóan változik -- KerGiz) Szerencsére ebből egy kevéske is elég. A hímzéshez árusított selyemszita gyakran keménypapír keretbe feszítve kerül forgalomba és olyan nagyságrendben forgalmazzák, mint pl. 5"x7" (azaz 12.5 cm x 17.5 cm -- KerGiz) A selyemszitát érdemes a keretben tartani hímzés közben, és csak a mű elkészülte után kivenni.

A hímzéshez használt cérna lehet pamut vagy selyem. Egy szálat használj. Nem kell, hogy nagyon hosszú legyen, kb. 25 cm. megteszi.

A tű legyen pici és hegyes, például egy normál hímzéshez használatos pici tű.

Az minta lehet bármilyen leszámolásos keresztszemes minta. Tartsd szem előtt, hogy ezen az anyagon nem lehet negyed és háromnegyed öltéseket hímezni. Ezen kívül bármilyen kiegészítő, mint pl. a gyöngyök túl nagyok lesznek. Megjegyezzük, hogy mi a leszámolásos keresztszemes (és nem a gobelin) hagyományait követjük amikor a háttér kitöltésére kerül sor, azaz nem töltjük ki a hátteret, hacsak a minta azt külön elő nem írja. A selyemszita látható maradhat.

Az öltés a normál keresztöltés helyett inkább a kontinentális. Ex úgy néz ki elölről, mint egy félöltés, de a hátulja egy hosszú ferde öltés. Ezen a diagramon a páratlan számoknál ölts fel, a párosaknál pedig le.


Ne ölts át a hátulján olyan területen, ami a későbbiekben nem lesz kihímezve. Át fog látszani.

Ha gondot okoz a hímzési terület látása (a legtöbb embernek igen) használj egy nagyítós lámpát és tarts a selyemszitát fekete háttér fölött.

29.2 Segédvászon

Ez arra egy módszer, hogyan csináljunk leszámolásos keresztszemest nem egyenletes szövésű anyagokra. A segédvászon (egy speciális fajtáról, a "waste canvas"-ról beszél; de használhatunk más anyagot is, lényeg, hogy hímzés után a szálait könnyen ki tudjuk húzni -- KerGiz) egy speciális egyenletes szövésű anyag, ami többféle lyuksűrűségben létezik. Abban szokatlan, hogy szálait keményítő tartja a helyén. Úgy kell használni, hogy ráférceled a nem egyenletes szövésű anyagra, mint például egy pulcsi elejére. Ez adja a rácsozatot a keresztöltés és egyéb számolt öltések számára. Amikor a hímzés kész van, a segédvásznat (ez csak a "waste canvas"-ra igaz -- KerGiz) úgy távolítjuk el, hogy megnedvesítjük, hogy a szálakat összetartó keményítő feloldódjon. Ezek után a szálakat egyenként csipesszel kihúzgáljuk.


30. Felszerelés

30.1 Tűk

Itt áll néhány megjegyzés Wombat-tól. <wombat@lazywench.com>...

Hát igen, egyszer beállítottam egy tanfolyamra azzal a 10-es tűvel, amiről úgy gondoltam, hogy arra lesz szükségem, hogy aztán rájöjjek, hogy 10-es hegyeset kellett volna hozzak, és nem 10-es "crewel"-t. (rákerestem, a képek alapján talán tűfestés-szerű, de nem mindig olyan szép színárnyalatos... nálunk meg még nem terjedt el, hogy közkeletű legyen a fordítás... -- KerGiz). Egy 28-as tompa hegyű hímzőtű ("tapestry", ha valaki ezt látja a tű csomagolásán, ne lepődjön meg, ez kell nekünk -- KerGiz) jó lett, aztán hazamentem, és végeztem egy kis kutatást.

A tű foka. Lehet választani a kerektől az oválisig, a rövid oválistól a hosszúig. A kerek tűfok a legkisebb, a hosszú ovális a legnagyobb. A rövid ovális majdnem olyan, mint a kerek, csak sokkal domborúbb. Minél nagyobb a tű foka, annál kevésbé koptatja szét a használt hímzőcérnát. A gyöngyfonal (perle) és a crewel-hez használt gyapjú ovális tűfokot igényel. A varrócérnának tökéletes a kerek tűfok. A nagyobb tűk foka is nagyobb, de a formájuk alapjában véve nem változik.

Átmérő. Ez különbözteti meg az egyik méretet a másiktól. Minél vastagabb a tű, annál kisebb a méretét jelző szám. Két méretskála van, az egyik 1-15-ig megy, a másik meg 13-28-ig. Mindkét skálában a legnagyobb szám jelenti a legkisebb tűt. Ahogy a tűk kisebbek lesznek átmérőben, hosszuk is csökken. A legkisebb szám jelenti a leghosszabb, legvastagabb tűt, aminek a legnagyobb foka is van.

Hegy. A "tapestry" tűk tompák, (ezért is fordítják mifelénk tompa hegyű hímzőtűnek. a "tapestry" amúgy a szótár szerint gobelin, falikárpit, keresztszemes még véletlenül sincs benne említve -- KerGiz) az összes többi tű hegyes. A kesztű- vagy bőrvarró tű hegye háromszög alakú egy icipici éllel, amivel háromszög alakú lyukat lehet szúrni a bőrbe használat közben. Néhány vitorlakészítő tű is ilyen. ("sailmaking" az eredetiben, egyrészt nem tudtam, hogy ilyen létezik, másrészt eddig nem volt rá szükségem, harmadrészt biztos, hogy nálunk nem lehet kapni... -- KerGiz) A gyöngyözőtűk is rendszerint hegyesek, de azok mindig olyan picik, hogy nehéz róluk megállapítani.

Alak. Na igen, hosszúak és vékonyak, de a fokuk vagy alkot rajtuk egy kiszélesedést, vagy nem alkot rajtuk kiszélesedést, ami akkor lényeges, amikor "bullion"-t, vagy franciacsomót akarunk csinálni. (itt például meg lehet nézni, mi az a bullion, az a lényege, hogy nagyon sokszor tekerjük a tű köré a cérnát, és egy hernyószerű valamihez jutunk. A Modern Keresztöltésben is benne volt, de hogy ők hogy nevezték, és van-e már közkeletű magyar neve, azt nem tudom... -- KerGiz) A bullion könnyebb megcsinálásához sima tű kell. A kerekfokú tűnek van a legkisebb kiszélesedése. Az ovális fokúnak a legnagyobb. A szőnyeg és a kárpit varrásakor használt tűnek hajlása van, hogy "merítésszerű" mozdulattal lehessen ölteni azt az anyagot, aminek a hátuljához nem férünk hozzá.

Hossz. Vannak olyan tűk, amiknek nagyon hosszúaknak kell lenniük, mint például a gyöngyözőtűk, a kalapostűk, vagy a rongybaba készítéshez használt tűk. Mások olyan rövidek, amilyenre csak gondolni mersz, nem többek egy inchnél. A hossz a használati céllal változik, de egy nagyobb átmérőjű tű mindig hosszabb, mint az ugyanazon típus egy kisebb átmérőjű darabja. Szóval egy 18-as tompa hegyű hímzőtű hosszabb és vastagabb is, mint egy 24-es.

Foglaljuk össze, melyik tű milyen tulajdonságokkal rendelkezik.

Tompa hegyű hímzőtű: ovális tűfok (a legkisebbeknek hosszú ovális foka van) közepes hossz, tompa hegy. A méretszámozás 13-tól 28-ig megy. Felhasználása: keresztszemes hímzés, goblein, szálszámolásos hímzések.

Laposhímzés, Crewel. Ovális tűfok, közepes hossz, hegyes. A méretszámozás 1-től 13-ig megy- Felhasználása: crewel, szalaghímzés, gyapjúhímzés, szálhúzásos munkák speciális szálakkal.

Hegyesek. Kerek tűfok, középhosszú, hegyes. Méretszámozás 1-13 között. Felhasználása: kézi varrás, bullion csomó vagy franciacsomó a leszámolásos hímzésben, szálhúzásos munkák.

Közepesek. Kerek tűfok, rövid, hegyes. Méretszámozás 1-13 között, bár nem sűrűn találunk 7-nél nagyobbat. Felhasználása: kézi foltvarrás, aprólékos hímzések, mint a "shadow work" (mondjuk azt, hogy árnyhímzés? Vékony, áttetsző anyagra készült hímzés, ahol az anyag hátulján vannak az öltések, és a színén csak áttetszik. Az infót innen vettem, de volt erről a kézimunkafajtáról az egykori Foltvarázs újságban is -- KerGiz) vagy a "French hand sewing" (ami nekem kézi csipkének tűnik, de nem vagyok benne biztos -- KerGiz).

Gyöngyözőtű. Kerek tűfok, nagyon hosszú, hegyes. Számozása a 13-28-as mérettartományból 10-15. Gyöngyök és flitterek rögzítésére használjuk.

Egyes gyártók a tűiket kicsit nagyobb fokkal,vastagabbnak vagy hosszabbnak gyártják, esetleg más fémből vagy más bevonattal. Ez egy általános lista a gyakoribb tűfajták jellemzőiről.

Wombat
(Köszönöm Joan-nak a "G-Street Fabrics Notions"-tól és Barbara-nak, a Bernina-tól, hogy útbaigazítottak a leghasznosabb cikkek irányába.)

30.2 Kerek és négyzetes hímzőkeretek, egyebek

Van egy szokáson alapuló szabály, miszerint Aidára hímzőrámával hímzünk, a hímzővásznat pedig kézben tartjuk. A gyakorlatban a hímzéssel foglalkozók csinálják úgy, ahogy nekik a legjobban esik. A legtöbben, akik az anyagukat feszesen szeretik tartani, a kerek ráma helyett a tekerhető szögletesre ("scroll bar" -- KerGiz) vagy a Q-Snap-ra (ennek egyelőre nincs magyar neve, összedugható műanyag elemek közé feszítjük az anyagot, kép itt -- KerGiz) szavaznak hímzővásznon, mivel a kerek keret károsíthatja az anyagot. Lásd a " 6. Keretben vagy kézben?" fejezetet a keretben illetve kézben hímzés összehasonlításához. Ez a fejezet feltételezi, hogy már eldöntötted hogy valamiféle keretet fogsz használni.

Tipp: tedd a munkádat fordítva a rámába vagy keretbe ("ezentúl általános szövegben csak keretet írok, de mindkettőt értem -- KerGiz). Ezt a módszert néha úgy hívják, hogy a "kútban" van a hímzés. ("stitching in the well" eredetiben -- KerGiz) Ez megakadályozza, hogy a hímzés színe bármit is érintsen, amikor a keretet letesszük, azon kívül több helyet biztosít a munka hátulján, amikor a cérnavégeket el akarjuk varrni.

Állványok

A következő eszközök többségét lehet álvánnyal használni. Egyes emberek szeretik az álványokat, mivel így tudnak "kétkezesen" hímezni. Azt úgy kell, hogy az egyol kezünk mindig az anyag fölött, a másik meg alatta található. Azok, akik nem bírják hosszú ideig kézben megtartani a munkát a keretben, szintén haszosnak találhatják az állványokat, mert segít az ízületi gyulladás, ínhüvelygyulladás hatásainak vagy a görcsöknek az elkerülésében.

Léteznek ölbe tehető állványok, amelyek vagy a hímző személy lábának két oldalát fogják közre, vagy van az egyik oldalon egy olyan részük, amire rá kell ülni, és arról az oldalról jönnek. A nagyobb állványok mindenképpen padlón álló modellek, és ezek rengeteg helyet foglalnak. Vannak, amelyekhez mintatartó állvány, lámpaállvány vagy újságtartó fakkok is tartoznak.

Egy mellékes előnye van annak, hogy az állványok rendszerint szabadon állnak, hogy az aktuálisan készülő mű meglehetősen feltűnően látható, és ezért kivívja a látogatók csodálatát, illetve szem előtt van, ezért szinte könyörög, hogy folytassuk. A macskatartók viszont úgy találhatják, hogy a macskák is értékelik az állványokat, aminek a gazdi nem szokott örülni.

Hímzőrámák

A normál hímzőrámák fából vagy műanyagból készülnek. Olcsók, és szinte mindenütt elérhetők. Bár a többségük kör alakú, akadnak oválisak is. A hímzőrámák egyik változata egy műanyag külső körből és egy fém belső rugó/körből áll.

Gyakori panaszok a hímzőrámára:

Mindig győződj meg róla, hogy a hímzőráma tiszta. A műanyag rámákat a mosogatógépben is ellehet mosni.

Mindig vedd ki a munkát a rámából, ha nem hímzel.

Tekerhető hímzőkeret

Ez a hímzőkeret két tekerhető fa rúdból és két távtartóból (a rövidebb élről van szó -- KerGiz) Az anyagot a rudakhoz erősítjük, a távtartók tartják őket egymástól megfelelő távolságra. Ezek szárnyas anyával (olcsóbb) vagy fa gombokkal rögzíthetők (drágább).

Az anyag rögzítésére több módszer is van. A rúdra rá lehet tűzve egy csík strapabíró anyag, amire aztán ráférceljük a munkánkat valami erős cérnával, mint pl. a foltvarró vagy szőnyegvarró cérna. Egy másik típusnak a rúdjában van egy vágat, ahová az anyag szélét be kell fűzni. Egy harmadik fajta egy rovátkát használ a rúdban, és egy kisebb pálcát, amivel az anyagot a rovátkába szorítjuk.

A tekerhető rudak és a távtartók sokféle méretben léteznek. Egy olyan rudat válassz, ami egy picivel hosszabb, mint amilyen széles az anyagod. Minden olyan anyag, ami hosszabb, mint a távtartók, feltekerhető a rudakra.

Sokkal több anyag feszíthető ki simára, mint a kerek rámával. A feszesség a függőleges és vízszintes irányban nem azonos, de ez nem különösebben feltűnnő, ha a rudak közötti anyag nagyon jól ki van feszítve.

Meglehetősen olcsón be lehet szerezni egy alapkészletet belőle, így nyugodtan kisérletezhetsz, hogy tetszik velük a munka.

Javaslat: Jelöld be a rúd közepét, így könnyebben tudod középre helyezni az anyagot. Amikor az anyagot a rúdhoz rögzíted, kezdd középről és haladj a szélek felé.

Q-Snap-ek

A Q-Snap-eket a Q-Snap Corporation gyártja, ami az USA-ban Parson-sban, Tenesse államban található. A Q-Snap négy fehér műanyag könyökcsőből áll, amelyek kb. 1 inch átmérőjűek, és a sarkakon össze vannak kapcsolva, hogy négyzetet vagy téglalapot formázzanak. Az anyagot minden oldalon egy hosszában félbevágott cső alakú elem tartja, ami rápattan a csőre.

A Q-Snap négy oldalelemes csomagokban kerül forgalomba, 6, 8, 11 és 17 inches (azaz 15, 20, 27.5, 42,5 cm-s -- KerGiz) méretekben. A felhasználó aztán ezeket rakja össze pl. egy 8*11 inches téglalappá.

Akik használják, szeretik a variálhatóságát. Úgy tűnik, nem okoz gyűrődéseket az anyagon, mint a hímzőráma. A feszesség a tekerhető hímzőkerettel ellentétben egyenletes vízszintes és függőleges irányban is.

Feszítőkeret

A feszítőkeretek (Stretcher bar, kép pl. itt -- KerGiz) fából készültek. A páronként kerülnek forgalomba. (Két pár = 4 oldal alkot egy keretet -- KerGiz) Láttam már 4 inchestől 4 inchesig is. Az oldalakat összeállítva négyzetet vagy téglalapot kapunk.

A feszítőkeretekkel az egész munka állandóan látható. Vannak akik ezt a keretet csak merevebb anyagoknál, pl. kanavánál szeretik, mások puha vásznakon, hímzővásznon is ezt szeretik.

Az anyag széleit valamilyen módon elő kell készíteni, megerősíteni, és a kifoszlás ellen védeni. Körbefércelés, beszegés, vagy cellux-szal körberagasztás, amit ajánlani szoktak. Aztán az anyagot aprószöggel vagy tűzőgéppel a kerethez kell rögzíteni. Minden oldalon középről kezdj és haladj a szélek felé. Az anyagnak feszesnek kell lennie, de nem szabad torzulnia. A feszesség a tekerhető hímzőkeretekkel ellentétben vízszintes és függőleges irányban is egyenletes.

30.3 Nagyítók és lámpák

A jó fény, aminek megfelelő az erőssége és a színe, csodákat tehet abban, hogy mennyire könnyű a cérnaszíneket összeválogatni, vagy azokat az icipici lyukakat meglátni az anyagon. Bár a legjobb a természetes fény, a legtöbben nem szeretnénk magunkat a hímzésben a napfényes időszakra korlátozni.

Az alábbiakban néhány kivonat a témában érkező levelekből.

Gillian Cannon-tól <gillian.cannon@solar.org>...

A fénycsövek ugyanúgy, mint az izzók, különböző színekben kaphatók. A "Designer Warm White" (meleg fényű fehér) fénycső a természetes fénnyel egyező színeket ad. Ha egy izzónál nem kapod meg a valódi színeket (és az izzókkal nehezebb a valódi színeket meglátni) nagyobb eltérések várhatók. Ez az információ a lányomtól származik, aki belsőépítés és az ő megvilágítással kapcsolatos jegyzetéből valók.
Ráadásul, ahogy eredetileg említettem, a hőleadás is fontos tényezője az izzólámpáknak, ugyanúgy mint az egy pontra irányított fény, ami egy nagyítóval kombinálva tüzet is okozhat.

Ez is Gillian Cannon-tól... <gillian.cannon@solar.org>...

Több fórumon is téma volt a izzók (villanykörték) használata keresztszemes hímzéshez vagy egyébhez, ami a "valódi" színeket igényli.

Egy világítástechnikai szakértővel konzultálva, ezeket javasolta: A fénycsövek adják a mesterséges fényforrások közül a legközelebbit a "természetes" fényhez.

A kör alakú fénycsövek közül (pl. a "Dazor"-ban használtak) a "Design 50" 5000 Kelvines és ez van legközelebb a természetes fényhez. A "Designer Hideg Fényű Fehér" is közel van a természetes fényhez, de nem lehet kapni kör alakúban. (abszolút nem releváns ez az info nekünk, mint ahogy a következő sem. -- KerGiz)

A második legjobb mesterséges fény a halogén Daylight izzóval, ami 6500 Kelvines.

A leggyengébb minőségű az általánosan használt mesterséges fények közül a villanykörte, de lehet belőle színkorrigált napfényhez hasonló fényűt, világítástechnikai szakboltokban.

A nagyítók is nagy segítségünkre lehetnek. Vannak olcsó típusok, amiket a szemüvegre lehet csíptetni. Egy másik típus a felhasználó nyakában lóg és mellkasának támaszkodik. Egy harmadik fajta egy fejpántra van erősítve.

Fontos biztonsági figyelmeztetés minden nagyítóval kapcsolatban, hogy ne hagyjuk őket használaton kívül közvetlen napfénynek kitéve. A nagyító egy pontba gyűjtheti a napsugarakat, ezáltal tüzet okozhat. (alapvető fizika, de ezt az amerikaiaknak a szájába kell rágni -- KerGiz) Egy anyagdarabbal letakarva a nagyítót, elég ahhoz, hogy megakadályozzuk ennek a megtörténését.

Vannak nagyítóval felszerelt lámpák. Egy ismert márka a "Dazor".

Nagyítós lámpák előnyei:

Nagyítós lámpák hátrányai:


31. A viták

Ahogy ezen Gy.I.K. más részein láthattad, vannak olyan témakörök a hímzésben, amiben még a profik sem tudnak megegyezni.

Ez a válogatás a legvehemensebben tárgyalt témákból válogat és azokkal foglalkozik.

31.1 Láncfonál és vetülékfonál, miért és miért ne?

Számít-e az, hogy milyen irányba áll egy anyag láncfonala és vetülékfonala, amikor keresztszemest hímzünk rá?

A szövésnél a láncfonal ("warp" -- KerGiz) fel-le irányú, míg a vetülékfonal ("weft" -- KerGiz) oldalirányú. Az anyagszél ("selvage" -- KerGiz) is fel-le irányú, mint a láncfonalak.

Ha meg akarod állapítani, hogy melyik a lánc és melyik a vetülék egy olyan anyagdarabnál, aminek nincs anyagszéle, a következőket lehet csinálni:

Vannak, akik azt javasolják, hogy úgy kell hímezni, hogy a láncfonalak függőlegesen álljanak. Ha a kész munka fel lesz akasztva (mint például egy csengőhúzó) ez számíthat. A láncfonalak kevésbé torzulhatnak a munka súlya alatt.

A lánc és vetülékszál iránya általánosságban befolyásolja a keresztszemes hímzés minőségét? Mindkét tábornak vannak erős érvei. Ha te látsz valami különbséget, hímezz úgy, ahogy jobbnak látod.

31.2 A vászon "jó" oldala

Van-e a hímzővászonnak eleje és hátulja? És ha van, kell, hogy érdekeljen minket?

A "hímzővászonnak van eleje" tábor:

A "hímzővászonnak nincs eleje" és a "hímzővászonnak van eleje, de nem érdekes" táborok:

31.3 A cérna "jó" vége

Olvashattál már hozzászólásokat a cérna "jó végéről" vagy "irányáról". Beszéljük meg, miről is van szó, és hogy miért kell vagy nem kell, hogy ez érdekeljen minket. Igen, ez is egy olyan téma, amiben a profik nem egyeznek.

Az alábbiakban rövidített hozzászólások vannak a különböző véleményt hangoztató "iskolákról".

Iskola 1: A cérnának van jó vége, és ez számít.

Iskola 2: A cérnának van jó vége, de nem számít.

Iskola 3: A cérnának nincs jó vége.

Iskola 4 - az én véleményem:
A cérnának van jó vége, de az osztott hímzőnél nem számít, a gyapjúnál igen.
Balkezeseknél ellenben a jó és a rossz vég felcserélődik.


32. A keresztöltéssel elhasznált cérnamennyiség

Az adott munkához felhasznált cérnamennyiség a hímzéssel foglalkozók között változó. Az alábbi táblázat csak egy általános viszonyítási alap. Egy motringból kevesebb öltést tudsz kihozni, ha nagyon komplikált a minta, vagy ha sok benne az egyedül álló öltés.

A függvényt, amivel a táblázatot gyártottuk, a táblázat alatt magyarázzuk.

Keresd meg az anyagsűrűséget (inchenkénti öltések száma) a bal oldali oszlopban, és nézd azt a sort. Keresd meg az öltésekhez használt szálak számát a táblázat tetején, és nézd azt az oszlopot. Ahol a sor és oszlop metszi egymást, abban a cellában van, hogy egy motringgal hány öltést lehet megtenni.

 
 
 
 
S
ű
r
ű
s
é
g
 
(
C
o
u
n
t
)
Szálak száma
  1 2 3 4 5 6
6 1530 765 510 382 306 255
7 1785 892 595 446 357 297
8 2040 1020 680 510 408 340
9 2295 1147 765 573 459 382
10 2550 1275 850 637 510 425
11 2805 1402 935 701 561 467
12 3060 1530 1020 765 612 510
13 3315 1657 1105 828 663 552
14 3570 1785 1190 892 714 595
15 3825 1912 1275 956 765 637
16 4080 2040 1360 1020 816 680
17 4335 2167 1445 1083 867 722
18 4590 2295 1530 1147 918 765
19 4845 2422 1615 1211 969 807
20 5100 2550 1700 1275 1020 850
21 5355 2677 1785 1338 1071 892
22 5610 2805 1870 1402 1122 935
23 5865 2932 1955 1466 1173 977
24 6120 3060 2040 1530 1224 1020
25 6375 3187 2125 1593 1275 1062
26 6630 3315 2210 1657 1326 1105
27 6885 3442 2295 1721 1377 1147
28 7140 3570 2380 1785 1428 1190
29 7395 3697 2465 1848 1479 1232
30 7650 3825 2550 1912 1530 1275
31 7905 3952 2635 1976 1581 1317
32 8160 4080 2720 2040 1632 1360
33 8415 4207 2805 2103 1683 1402
34 8670 4335 2890 2167 1734 1445
35 8925 4462 2975 2231 1785 1487
36 9180 4590 3060 2295 1836 1530
37 9435 4717 3145 2358 1887 1572
38 9690 4845 3230 2422 1938 1615
39 9945 4972 3315 2486 1989 1657
40 10200 5100 3400 2550 2040 1700

Azok kedvéért, akik szeretnék tudni a részleteket, itt van, hogyan készült a táblázat. Látható, hogy többször is becslésekre hagyatkoztunk.

Egy motring kb. 8.5 yard hosszú. (egy yard 0.9144 méter, beszorozva kb. 7.7724 m jön ki. Érdekes, a cérnáinkra mindig 8 m van írva, na de hagyjuk... -- KerGiz) Feltételezzük, hogy a legtöbb ember 18 inch hosszú (45.72 cm -- KerGiz) szállal hímez. Ez 17 darab 18 inches szakaszra osztja a motringot. (Igen, annyival, vagy még rövidebbel hímzek, ha nehezen kezelhető metallicról van szó. Ha sima osztott hímző, nem szeretek annyiszor szálat kezdeni így bűnözni szoktam, és egy teljes métert levágok egyszerre. -- KerGiz)

Legtöbbször az emberek egyszerre több szállal hímeznek. Az osztott hímző 6 szálas. Így 6/használt-szálak-száma darabot lehet kihozni egy szakaszból.

Számítsunk le 3 inchet (kb. 7.5 cm -- KerGiz) a szál kezdésére és elvarrására, valamint általános pocsékolódásra. Így marad 15 inch (38.1 cm -- KerGiz)használható hossz minden 18 inch hosszú szálból.

Most nézzük, egy X mennyi cérnát használ el. A Pitagorasz-tételt használva az átlós félültés hosszának meghatározásához 14 countos anyagon, hozzáadva a függőleges vonalak hosszát a hátoldalon, és még egy picit az anyagvastagság miatt 6/countot kapunk, ahol a count még mindig az inchenkénti öltések száma. Emlékezzünk vissza, én mondtam hogy többször is becsülni fogunk.

A függvény végső formája pedig:

motringonkénti_öltések_száma = 17 * (15 / (6/count)) * (6/szálszám)

Ezt a függvényt egy perl scripttel lefuttatva jutotam a fenti táblázathoz.

(Egy kis konkrétum. Leggyakrabban 16-os anyagra hímzek, a már említett méteres szakaszokkal, azokból is kétszálassal egyszerre, tehát 24 ilyen szálam van. Imádok nagy, komplex mintákat hímezni, és imdok mindent megszámolni, úgyhogy buliból többször is megszámoltam a szálankénti X-eimet, többnyire 90 jött ki, pluszmínusz néhány. 90*24=2160. A táblázatban ebben a cellában 2040 szerepel, tehát nagyságrendileg jó, azt pedig, hogy nekem több jött ki, írjuk annak a rovására, hogy kevesebbet pocsékolok a kezdésekkel... -- KerGiz)


A. A hímzős Gy.I.K.-ekről...

A.1 Általános megjegyzések

Üdvözöllek. Ez az egyike a számos Hímzésekben Gyakran Ismételt Kérdések (Hímzős Gy.I.K) dokumentumoknak.

A Gy.I.K.-ek olyan információgyűjtemények, amik hasznára kell legyenek azoknak az embereknek, akik különböző hímzéságakban tevékenykednek. A javaslatok és tippek olyan emberektől lettek gyűjtve, akik voltak olyan kedvesek és megosztották tudásukat a rec.crafts.textiles.needlework Usenet hírcsoportban.

Bár mindent megtettünk, hogy az ebben a Gy.I.K-ben levő információk helyesek legyenek, ez a dokumentum úgy van rendelkezésre bocsátva, ahogy van, tartalmára sem garancia, sem biztosíték nincs sem kinyilvánítva, sem sugallva. A benne szereplő kereskedelmi termékek és szolgáltatások megnevezése az olvasó felé tett figyelmesség csupán. Ezek értékét, értékességét sem direktben, sem sugallva nem firtatjuk.

Ez a Gy.I.K. folytatása az eredeti "Leszámolásos Keresztöltés Gy.I.K"-nek, ami először a régi rec.crafts.textiles hírcsoportban jelent meg 1994 április 20-án. Köszönet azoknak az embereknek, akik megengedték, hogy üzetetük és hozzászólásuk direkt idézésre kerüljön.

A.2 Hogyan találjuk meg a Gy.I.K.-eket

A Hímzős Gy.I.K-ek és egyéb információs dokumentumok alább olvashatók. (A címet nem fordítom, mert ezek egyelőre csak angol nyelven vannak meg, nem biztos, hogy érdemes nekik esni... A leírásokat azok kedvéért fordítottam, akiknek van kedve bennük bogarászni... -- KerGiz) Elérhetők az alábbi oldalról. <http://home.comcast.net/~kathydyer/>


Copyright © 1994-2005 Kathleen Dyer
Minden jog fenntartva.
Utolsó módosítás: 2005. március 20, vasárnap.


A fordítás elkövetője: KerGiz.
Utolsó módosítás: 2008. február 5.